A HP után a Canon is durván korlátozta a felhasználókat, csoportos per lett belõle
A nyomtatókat gyártó vállalatok idõnként igen különös húzásokat engednek mag maguknak, melyekkel elsõsorban az átlagfelhasználók életét keserítik meg. Tavaly például a HP megtévesztõre sikerült Instant Ink elõfizetéses modelljérõl, és a szerzõdésben foglalt inkorrekt feltételekrõl hallhattunk. Ekkor kiderült, hogy a gyártó konkrétan távoli hozzáféréssel olyan eszközöket tett használhatatlanná, melyekben a tinta ugyan nem fogyott ki, az egyedi festékpatronokba épített chip mégis megakadályozta a további nyomtatást. Ezúttal viszont ismét a Canon került a képbe, mely bizonyos készülékein nem csak a nyomtatást, de még a szkennelési funkciót is lekapcsolta.
A Canon nem kis név, hiszen a japán vállalat nagyjából 1930 óta meghatározó alakja a piacnak, melyen a fényképezõgépek mellett fénymásológépekkel, nyomtatókkal és multifunkciós készülékekkel szerzett hírnevet. A cég a mai napig rengeteg ajánlattal szolgál üzleti és otthoni felhasználók számára egyaránt, és ugyan fennállásuk során voltak nagyobb elégedetlenséget kiváltó döntéseik, illetve termékeik, az utóbbi években mintha visszafogták volna a bicskanyitogató húzásaikat. Sajnos úgy tûnik, hogy csodák nem léteznek, legalábbis erre mutat rá egy amerikai felhasználó, aki nemrég perbe fogta a japán óriásvállalatot, amiért az nem engedi meg az ügyfeleknek, hogy használják egyes többfunkciós készülékek szkennelési vagy faxolási funkcióit. Gondolhatnánk, hogy a HP mintájára itt is valami havidíjas program trükkös feltételeirõl van szó, ám ebben az esetben szó sincs lejáró elõfizetésrõl, a gépek teljes deaktiválásához ugyanis annyi is elég volt, hogy kifogyjon a tinta.
A Canon USA ellen David Leacraft múlt kedden nyújtott be csoportos keresetet, azt állítva, hogy a vállalat megtévesztõ marketing- és jogalap nélküli gazdagodási gyakorlatot folytatott. Mint kiderült, Leacraft azt követõen döntött a kereset benyújtása mellett, mikor felfedezte, hogy az általa vásárolt Pixma MG2522 nyomtató nem hajlandó tovább szkennerként mûködni. Az általa használt modellt az otthoni felhasználók körében népszerû All-in-One, vagyis "minden egyben" készülékként reklámozták, ám egyik pillanatról a másikra ebbõl a mindenbõl hirtelen semmi lett. No nem hibásodott meg, egyszerûen csak akkor, amikor a tintapatronok festékszintje kritikusan alacsony szintet értek el, esetleg teljesen kiürültek, egy rejtett funkció gondoskodott róla, hogy a továbbiakban sem a szkennelési, sem a faxolási funkciók ne mûködjenek többé. Az valószínûleg a többség számára egyértelmû lehet, hogy az irodai gépeket általában nem festék és nem tinta, hanem elektromos áram hajtja, így a dokumentumok beolvasásának, esetleg azok faxként történõ továbbításának megtagadása enyhén szólva is szürreális élménynek hangzik.
A panasz ennek értelmében hangsúlyozza, hogy ezeknek a funkcióknak a tintaszinttõl függetlenül kellene mûködniük. A csoportos per több mint 100 hasonló panasszal élõ felhasználót érint, akik közös erõvel legalább ötmillió dollár kártérítést követelnek. A panaszban szereplõ egyik állítólagos jogsértés a jogalap nélküli gazdagodás; a kereset szerint a Canon azért kapcsolta ki ezeket a funkciókat, hogy újabb tintapatronok eladásával növelje a nyereségét. "Az általa értékesített egyfunkciós nyomtatókkal szemben a Canon ezeket a multifunkciós készülékeket 3 az 1-ben vagy 4 az 1-ben névvel illeti, mivel állítólag három vagy négy funkciót biztosítanak. A valóságban az All-in-One nyomtatók nem szkennelnek vagy faxolnak dokumentumokat, ha a készülékekben alacsony töltöttségû vagy üres a tintapatron (a "tervezési probléma"), és a Canon hirdetési állításai hamisak, félrevezetõek és ésszerûen alkalmasak a vásárlóközönség megtévesztésére" – olvashatjuk a tömören megfogalmazott lényeget a kereset szövegében.
Az említett készülékek meglepett vásárlói szerint a Canon mindezt nem egyértelmûsíti és nem figyelmezteti a fogyasztókat arra, hogy a tinta szükséges összetevõje lenne a dokumentumok beolvasásának vagy faxolásának. Ennek eredményeképpen a fogyasztók kénytelenek váratlan és szükségtelen terheket és kiadásokat vállalni a tinta megvásárlásán keresztül, vagy ellenkezõ esetben nem tudnak dokumentumokat szkennelni vagy faxolni az úgynevezett multifunkciós készülékkel. A probléma egyértelmûnek tûnik, hiszen nincs reális oka vagy mûszaki alapja annak, hogy a multifunkciós nyomtatókat olyan tintaszint-érzékelõ funkcióval gyártják, amely a töltöttség függvényében leállítja a szkenner mûködését. Mind kiderült, a probléma egyáltalán nem újkeletû, sõt, a hoppon maradt vásárlók legalább 2016 óta bombázzák a Canon ügyfélszolgálatát a fent vázolt problémák miatt. Az ügyintézõktõl azonban szinte kivétel nélkül azt a választ kapták, hogy a tintapatronoknak tintát kell tartalmazniuk, különben az eszköz funkció nem elérhetõk. Az egyik ilyen válasz a Canon oldalán jelenleg is megtalálható és a perben is bizonyítékként szolgál majd. A kereset szerint a Canon több konkrét törvényt is megsértett és több ponton is jogosan vonható felelõsségre, hiszen lényeges és a felhasználókat megilletõ információkat tartottak vissza, súlyosan megszegték a minimális garanciális kötelezettségeiket, mindezt pedig extra haszon érdekében tették.
A Canon USA állítólag még nem reagált a sajtó kérdéseire.