A Microsoft fogyasztóbarát változtatásokat eszközöl az Xbox Game Pass és más elõfizetések terén
Az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóságának vizsgálatát követõen a Microsoft bejelentette, hogy néhány fontos változtatást hajt végre elõfizetési szolgáltatásain, hogy azokat a korábbiaknál fogyasztóbarátabbá tegye. A legnagyobb változás, hogy a brit versenyhatóságnak sikerült rávennie a Microsoftot, hogy egyezzen bele az automatikusan megújuló elõfizetés megszüntetésébe, ha az ügyfél nem használja aktívan a szolgáltatást.
A CMA, vagyis a Competition and Markets Authority vizsgálatot folytatott a Microsoft, a Sony és a Nintendo ellen az elõfizetési gyakorlatuk miatt. A Microsoft részérõl a világ egyik legnépszerûbb videojátékos elõfizetése, az Xbox Game Pass és a konzoltulajdonosok esetében jól ismert Xbox Live Gold szolgáltatások álltak a nyomozás középpontjában. Az indokokat akár meglepõnek is találhatjuk, hiszen számos olyan esetet ismerünk, amikor egy vállalat szándékosan úgy alakítja ajánlatait, hogy belépni és fizetni könnyû legyen, a lemondás pedig pont annyira körülményes, hogy sokan inkább ne is törõdjenek azzal a havi néhányezer forinttal. Az Xbox csomagok azonban kellõen nagy közönséget érnek el, hogy a velük kapcsolatos aggályokat alaposabban is átvizsgálják.
A brit hatóságnál az "automatikus elõfizetés-megújítással, az automatikus megújítás egyszerû letiltásával, valamint azzal kapcsolatban vizsgálódtak, hogy az ügyfelek akaratlanul fizetnek-e olyan régi elõfizetésekért, amelyeket már hosszú ideje nem is használnak. Az átvilágítás végül meg is hozta a hatását, az Activision Blizzardot nemrég bekebelezõ nagyvállalat ugyanis javítani fog eddig alkalmazott módszerein. A vizsgálat több ponton is rámutatott, hogy az elõfizetések kezelése sok esetben nem a felhasználók szempontjait helyezi elõtérbe. Hogy mindent helyrehozzon, a Microsoft együttmûködésérõl biztosította a CMA-t és változtatásokat fog eszközölni az elõfizetések kezelésében: a tervek szerint átláthatóbb és nyíltabb lesz az automatikusan megújuló elõfizetésekkel, azok költségével, továbbá azzal kapcsolatban, hogy milyen módon lehet visszatérítést kapni, ha az elõfizetés véletlenül automatikusan megújulna. Ezen túlmenõen a Microsoft elkezdi felvenni a kapcsolatot a 12 hónapos ismétlõdõ elõfizetésekkel rendelkezõ ügyfelekkel, hogy lehetõséget adjon nekik a szerzõdésük megszüntetésére és az idõarányos visszatérítés igénylésére. A Microsoft emellett leállítja az elõfizetések díjazását, amennyiben azokat egy ideig nem használták – bár azt, hogy pontosan mennyi idõre van szükség ahhoz, hogy ez beinduljon, egyelõre még nem hozták nyilvánosságra.
Nem kis lépés ez, hiszen a kevésbé erélyes ügyfelekbõl rengeteg bevételük származhat, ahogy azokból is, akik lényegében inaktív fiókokért fizetnek évente egész nagy összegeket. Döntésével a Microsoft lesz az elsõ, aki pozitív változásokat eszközöl ezen a területen, de a CMA a Sonyval és a Nintendóval is tárgyalásokat folytat, így a két japán nagyvállalat részérõl szintén elképzelhetõ, hogy hasonló változásokat hoz a PlayStation+/PSNow és a Nintendo Switch Online platform is. Nagyon könnyû megfeledkezni egy ismétlõdõ elõfizetésrõl, és a végén feleslegesen fizetni a fel sem használt idõért. A Microsoft tartalmas játékkönyvtára tagadhatatlanul vonzó ajánlat lehet sokak számára, hiszen számos teljes árán drága játékhoz enged hozzáférést, nem beszélve arról, hogy ezeket gyakran már a megjelenésük napjától kezdve elérhetõvé teszik. Havi 3000 forintért elég sok játékhoz hozzáférhetünk, és a vizsgálatok szerint olyan is akad, akinek fel sem tûnik, ha havonta leemelik az összeget a számlájáról. Egy évre azonban ez már 36 ezer forintos veszteség, mely minden bizonnyal jól jön majd azoknak, akik jó ideje, mondjuk a kedvezményes kezdõhónapok aktiválása óta be sem jelentkeztek a szolgáltatásba.
Remélhetõleg az automatikus lemondások és visszatérítések egyre gyakoribbá válnak mind a játék-, mind az egyéb szórakoztatóipari elõfizetések esetében.