Többen is azt tapasztalták, hogy Prémium csomag nélkül a videók 4K-s felbontásban nem voltak elérhetõk
A YouTube Premium fizetõs elõfizetés olyan széles körben ismert és kedvelt elõnyöket kínál a felhasználók számára, mint a tartalmak reklámmentes megtekintése, a videók és dalok korlátlan letöltése offline fogyasztásra, valamint a háttérben történõ lejátszás mobileszközökön. Most azonban lehet, hogy a jelenleg minden felhasználó számára ingyenes 4K felbontású videostreaminget is a fizetõs prémium csomagjuk mögé rejtenék.
Az elõzõ hétvégén a Reddit és a Twitter meglepett felhasználói közül többen is megjegyezték, hogy a YouTube váratlanul arra kérte õket tartalomfogyasztás közben, hogy amennyiben 4K felbontású videókat szeretnének nézni, frissítsenek prémium szintû elõfizetésre. A dolog okozott is némi felzúdulást, hiszen a 2160p-s felbontás eddig nem csak mindenki számára szabadon hozzáférhetõ – és ezáltal megszokott – opció volt, de a vállalat valójában semmilyen formában nem kommunikálta, hogy akárcsak hasonló lépésre készülne. Éppen ezért egyelõre az sem egyértelmû, hogy a változás egy korlátozott teszt részeként került bevezetésre, esetleg a vállalat abban gondolkodik, hogy a nem fizetõ felhasználókat a jövõben elválassza a 4K-s opciótól, és a továbbiakban az azt követõ legnagyobb, 1440p-s felbontásra korlátozza õket.
A Google-t a hír kirobbanását követõen több sajtóorgánum is felkereste, de a vállalat nem volt hajlandó kommentálni a történteket. A YouTube egyik hivatalos ügyfélszolgálatán azonban hajlandók voltak válaszolni az egyik panaszos felhasználónak, aki egy olyan képernyõfotót tett közzé, amelyen a 4K-s videostreaming már prémium funkcióként jelenik meg. A válaszban az szerepelt, hogy a felhasználó részese lehetett a vállalat "kísérletének", mely a Premium és nem Premium felhasználók "funkciók" iránti igényeit, preferenciáit vizsgálta. Ez így ebben a formában aligha tekinthetõ hivatalos álláspontnak, és inkább egy ködös magyarázkodásnak hangzik, de tény, hogy ha ez látványosan növeli az hajlandóságot az elõfizetésre, akkor minden bizonnyal gond nélkül bevezethetik. A hasonló korlátozások a streaming világában nem ismeretlenek, hiszen a Netflix és más tartalomszolgáltatók is magasabb felõfizetési kategóriákhoz kötnek különbözõ kényelmi funkciókat, többek között a mûsorok magasabb felbontásban történõ megtekintését is.
A vállalat már korábban is különbözõ módszerekkel próbálkozott, hogy az ingyenesen fogyasztó felhasználókat fizetõs ügyfelekké alakítsa át. Az egyik leghírhedtebb eset az volt, amikor egy hosszú videó kezdete elõtt akár 11 átugorhatatlan reklámot is mutattak nekik, hogy cserébe ezek után megszakítás nélkül élvezhessék az élményt. Tavaly a Google közölte, hogy átlépte az 50 milliós elõfizetõi számot a Music Premium és a YouTube Premium szolgáltatásokkal. Bár az elõfizetések ára régiónként eltérõ, az Egyesült Államokban a YouTube Musicért havi 9.99 dollárt, a YouTube Premiumért pedig havi 11.99 dollárt kérnek, míg hazánkban a két szolgáltatást összevonva, a YouTube Premium elõfizetés által érhetjük el. Ez havonta 1790 forintot, a 6 fõs YouTube Premium Family pedig 2690 forintot jelent, a diákok pedig élhetnek az 1090 forintos kedvezményes lehetõséggel. Szeptember végén a YouTube TV egy új programot is indított, amelynek segítségével a felhasználók a havi 64.99 dolláros alapcsomag megvásárlása nélkül is elõfizethetnek olyan kiegészítõ csatornákra, mint a Showtime, az HBO Max, az NBA League Pass és az MLB.TV, ám ez kizárólag az az Egyesült Államokra korlátozódik.
A keresõóriás a 2022-es második negyedévi eredményében közölte, hogy a YouTube 6.87 milliárd dolláros bevételt ért el – ami jóval alacsonyabb volt az elemzõk által várt 7.51 milliárd dolláros értéknél. Nem váratlan tehát, hogy a vállalat a videostreaming-szolgáltatások esetében új módszerekkel próbálkozik a fizetõs felhasználók számának növelésére.