Az AMD tényleg leleplezte megújult képjavító megoldásait, melyekbõl mindjárt kettõ is érkezik
Ha valaki megvan az Nvidia által kínált extrák, például az Nvenc (Nvidia Encoder), a Ray Tracing magok vagy a DLSS 2.0 nélkül, az AMD többnyire barátságosabb áron kínál a GeForce kártyákkal azonos, vagy akár jobb grafikai teljesítményt. A teljes csomagot tekintve az AMD-nek azért van még min dolgoznia, a DLSS felskálázó mechanizmus ráadásul hatalmas fegyvertény volt a zöldek számára, hiszen a támogatott játékok alatt szépen kompenzálta a hiányzó képkockákat, lehetõvé téve a magasabb felbontás, illetve a nagyobb részletesség beállítását. A közelmúltban a Radeonok gyártója jelezte, hogy pont ezen a területen készülnek némi újdonsággal, nemrég pedig megtörtént a leleplezés.
Mint az kiderült, az AMD nem is egy, de mindjárt két fejlesztéssel is elõrukkolt, így némi késéssel, de úgy tûnik, hogy felzárkózhat az Nvidia mellé. Legalábbis ami a képjavító és felskálázó eljárásokat illeti, mely kategóriában mostanáig a FidelityFX Super Resolutiont, avagy FSR-t tudták felvonultatni. Természetesen õk is tisztában voltak vele, hogy a többé-kevésbé hardverfüggetlen megoldásuk elmaradt az Nvidia-exkluzív DLSS 2.0-tól, így sejthetõ volt, hogy a háttérben õk is dolgoznak a folytatáson, mely ismételten bizonyíthatja a vállalat elhivatottságát. Hogy ez mennyire így van, azt az Nvidia kártyáin is mûködõ AMD FidelityFX 2.0-val, és a kifejezetten friss AMD kártyákat igénylõ Radeon Super Resolution bejelentésével húzták alá, melyekhez kifejezetten nagy ígéreteket társítottak.
És tényleg jön az AMD FidelityFX 2.0
Amire a felhasználók széles tömege is kíváncsi lehet, az természetesen a továbbfejlesztett FidelityFX Super Resolution, avagy FSR 2.0, melyet bejelentettek ugyan, de ígéreteken kívül sajnos nem sokat kaptunk belõle. Az AMD szerint az FSR az "AMD történetének leggyorsabban elfogadott szoftveres játéktechnológiája", mely természetesen minden kritikus ponton igyekszik látványos fejlõdést produkálni. Az FSR 2.0 az FSR 1.0-hoz képest javított képminõséget hoz minden minõségi beállításnál, mely részben a térbeli felskálázásról az idõbeli felskálázásra való áttérésnek köszönhetõ, "optimalizált" anti-aliasing, vagyis élsimítás funkciókkal. A térbeli felskálázás azt jelenti, hogy a képkocka felskálázásához használt adatok kizárólag magából a képkockából származnak. Az idõbeli felskálázás ezzel szemben felhasználhatja az aktuális képkocka és a korábbi képkockák adatait is. Érdekes módon az Nvidia DLSS 1.0 még szintén egy térbeli felskálázási megoldás volt, de hatalmasat fejlõdött, mikor a DLSS 2.0-val átállt az idõbeli felskálázásra.
Szerencsére az FSR 2.0 megtartja azt a jó szokását, hogy a videokártyák viszonylag széles skáláján, így Nvidia GPU-kkal is mûködik, ráadásul a DLSS 2.0-val ellentétben nem igényel kifejezetten specifikus hardverelemeket, például gépi tanulást segítõ egységeket. Ahogy azt ilyenkor lenni szokott, az illusztráció nem mutat mást, mint azt, hogy a megújult változattal a korábbinál sokkal élesebb képet érhetünk el, de ennél többet egyelõre nem kaptunk. Elhangzott olyan merész kijelentés is, hogy újdonságuk a natív felbontással megegyezõ, vagy akár annál is szebb képet nyújt majd, de láttunk már elég önfényezõ promóciót, hogy inkább megvárjuk a gyakorlati tesztek eredményeit. Az mindenesetre dicséretes, hogy viszonylag rövid idõ alatt elõrukkoltak a folytatással, amely rengeteg, régi kártyáját nyüstölõ játékosnak teheti szebbé a hétköznapjait, egy marék extra fps-sel. Nagyon úgy tûnik, hogy ezúttal is inkább a sebesség kerül elõtérbe a minõséggel szemben, de ha valóban képesek legalább egy kategóriát javítani az FSR-bõl kisajtolhat legjobb minõséghez képest, akkor az AMD idén igazán hatalmas szívességet tesz a felhasználóknak.
RSR, avagy AMD Radeon Super Resolution
Nem érdemes kihagyni a Radeon Super Resolution-t, vagyis az RSR-t sem, mely kifejezetten az RX 5000 kártyák, és az annál újabb generációk jövõbeli tulajdonosait támogatja majd. Ez egy driver szintû funkció, amely alapvetõen megváltoztatja a grafikus kártyáról a kijelzõre érkezõ kimenõ jelet. RSR nélkül a grafikus kártya vagy alacsonyabb felbontású jelet ad ki, és a monitor hardverére bízza a felskálázást, vagy pedig belsõleg mindent felskáláz a monitor natív felbontására, és már a feldolgozott képet küldi a kijelzõre. Az RSR engedélyezésével az AMD GPU-k az utóbbi megközelítést alkalmazzák, azzal a további elõnnyel, hogy az (egyelõre elsõ generációs) FSR algoritmust használják az alacsonyabb felbontások natívra való felskálázására. Mivel az RSR-t az új 22.3.1-es verziószámú Radeon szoftverrel már elérhetõvé is tették, amennyiben valaki RX 5000 szériás kártyát birtokol, bármikor megbizonyosodhat az RSR képességeirõl.
Jelenleg elvileg fennáll egy furcsaság, miszerint kizárólag akkora felbontásra skálázhatjuk fel a képet, amekkora kijelzõnk maximális natív felbontása. Ha tehát van egy 4K monitorunk, de 1440p-ben játszanánk, a bekapcsolt RSR erre egyelõre nem kínál lehetõséget. Érdemes hozzáfûzni, hogy ez közel sem akkora probléma, mivel a felskálázási eljárás rengeteg extra képkockát termel másodpercenként, mely játéktól függõen minimum 40, de akár 100 és 160% közötti többletet is jelenthet. Érdemes tehát kísérletezni a grafikai beállításokkal, hogy megtaláljuk a száumknra ideális kombinációt. Az AMD munkája összességében kifejezetten ígéretes, de a többség számára valószínûleg a késõbb érkezõ FSR 2.0 lesz igazán izgalmas, melyrõl többet legkorábban március 23-án, a korábban már beharangozott GDC rendezvényen árulnak majd el.