Az NVIDIA GeForce MX550 önálló GPU alig múlja felül az AMD Cezanne APU Vega integrált grafikus processzorokat
Az NVIDIA nemrég mutatta be azt a GeForce MX550 GPU-ját, melyrõl múlt decemberben szivárogtak ki az elsõ adatok, és melyek a mobil PC-k beépített grafikus lapkáit hivatott helyettesíteni. Sajnos a felbukkanó benchmarkok kissé lehangoló képet festenek az újdonságról, mivel azt mutatják, hogy alig képes felülmúlni a jelenlegi integrált GPU-k teljesítményét.
Az NVIDIA belépõszintû GeForce MX550 GPU-ja alig gyorsabb, mint az AMD Cezanne APU-iban található integrált Vega grafikus processzorok, mindenesetre a PassMark oldalára felkerült eredményekre @TUM_APISAK kommentár nélkül hívta fel a figyelmet Twitteren. Az NVIDIA GeForce MX550 az NVIDIA Turing architektúráján – konkrétan a TU117 GPU-n – alapul, megnövelt számú CUDA maggal és gyorsabbra hangolt memória sebességgel. Az Nvidia friss GPU-ja elvileg gyorsabb képszerkesztést, videoszerkesztést és videojátékos teljesítmény ígér, mint a legújabb integrált grafikus processzorok, emellett az NVIDIA Optimus technológiával együttmûködve ideális arányt biztosíthat a gyakorlati teljesítmény és a hosszú akkumulátor-üzemidõ között. A valóság azonban némileg ellent mond ennek, és legfeljebb az MX450-hez, esetleg egy Radeon RX 5500M-hez képest érheti meg ezt választani.
A GeForce MX550 teljesítményének elsõ bizonyítéka egy benchmark teszt, ahol az NVIDIA GPU 5014 pontot ért el a PassMark tesztben, mely rendkívül hasonló ahhoz, amit az AMD Ryzen 5000 APU-kban található Vega integrált grafikus egysége produkál. A G3D Mark tesztben az MX550 az AMD Ryzen 9 5900HS-ba ágyazott integrált GPU-val került szembe. Az AMD Vega 8-as lapkája 8 CU-t (Compute Unite) hajt meg és 2100 MHz-es órajelen dolgozik, míg az MX550-rõ továbbra sincs hivatalos specifikációs lista, csak annyit hallani róla, hogy elvileg kétszer ennyi CU-t kaphatott, illetve 1320 MHz-es órajelen dolgozhat, melyhez 64-bites memóriabuszt vehet igénybe. Akárhogy is, a Vega 4968 pontot ért el a tesztben, míg az MX pedig 5104-et, ami mindössze 46 pont különbség (0.9%-kal kevesebb) a kis MX javára. A leheletnyi eltérés tehát azt mutatja, hogy az NVIDIA alacsony szintû GeForce GPU-ja alig múlta felül a Ryzen 9 5900HS integrált grafikus processzorát.
A G3D pontszám a tesztcsomag áttekintését szemlélteti. Ezek az értékek csak akkor merülnek fel, ha egy egyedi csomag összes tesztjét elvégezték. Ebben a konkrét esetben elenyészõ mennyiségû tesztminta áll rendelkezésre, így a két márka közötti pontszámok egy MX550-es és kilenc Ryzen 9 5900HS mintára vonatkoznak. Az is említésre méltó, hogy a PassMark GPU benchmarkokat nem tartják valami sokra és viszonylag ritkán használják õket. Az NVIDIA új MX550-es grafikus processzorán látszik a raytracing és a DLSS támogatás hiánya, ami miatt kevésbé alkalmas bármiféle videojáték meghajtására, de természetesen egy ilyen alacsony kategóriás terméknek nem is ez az elsõdleges célja. Az MX550-et valószínûleg egy olyan csere GPU-ként fogják hirdetni, amely tökéletes a mindennapi fogyasztói használatra, a távmunkára és az alacsony igényû, vagy nagyon hardverbarát eSport játékok mellé. Amit azonban fontos megjegyezni, hogy még ha a TDP 15-25W közé is esik, egy "diszkrét" GPU mindenképpen extra energiát vesz fel, ami csökkenti a laptop akkumulátorának teljes üzemidejét, pláne egy integrált megoldással szemben, bár a vállalat egyelõre nem erõsítette meg az NVIDIA MX550 pontos TDP értékét.
Úgy tûnik, hogy a "zöldek" az év elején nem igazán erõltetik meg magukat, legalábbis ami a belépõ szintet illeti, elég csak a csodálatos GT1010-re gondolni, mely sajnos újabb adag elpazarolt szilíciumnak tûnik. Várhatóan a következõ hónapokban többet fogunk hallani, mivel az MX550 esetében az NVIDIA valamikor idén tavasszal esedékes megjelenést emleget.