Két éve igazi különlegesség érkezett a játékpiacra, mely kilenc éves fejlesztéssel a háta mögött még a veterán szerepjátékosoknak is ínyenc falatnak bizonyult. Hogy mire volt elég a sok éves munka, azt most teljesen ingyen deríthetjük ki
Több mint két millió eladott példány, egymilliónál is több PC-s játékos. Nagyon szép eredmény ez egy független cseh csapat önálló, új címétõl. A realista szerepjáték ötletének 5 év fejlesztés után egy sikeres Kickstarter kampány adott lendületet, a támogatók bizalmát végül négy év idegõrlõ várakozást követõen egy nagyszabású alkotással hálálták meg, mely sárkányok és mágia nélkül is tömegeket varázsolt el. A siker kulcsa pedig pont a valósághû ábrázolásmódban rejlett, hiszen egy 1400-as évekbe helyezett történelmi szimuláció megvalósítása nem éppen kis falat, de a számtalan pozitív hangvételû Steam értékelés azt mutatja, hogy aki vevõ egy tartalmas középkori kalandra, annak nagyszerû utazásban lesz része. A CryEngine 3.0 által megjelenített látvány csak a jéghegy csúcsa, a lényeg az igényes szövegekben, a gondosan kidolgozott küldetésekben, és a részletgazdag szerepjátékos rendszerben rejlik, melyeket a falu legjobb kovácsa sem kalapálhatott volna kerekebb egésszé.
A történet akár klasszikus mese is lehetne, ám az alap felütés jellegén túl, aligha altatnak minket gyermeteg történetekkel. 1403-ban, az uralmat éppen csak átvevõ Luxemburgi Zsigmond a pórnép sanyargatásával igyekszik rendet tenni a Cseh birodalomban. Henry egy kis falu kovácsának halálosan átlagos fia, akit a falu felégetése, és szüleinek halála térít el eseménytelennek ígérkezõ életútjáról. A játék nem ígér nekünk mesés gazdagságot, csodaszép hercegnõket, vagy hatalmas vagyonokat, pusztán a bosszú lehetõségét. A játék legfõbb erénye a fantasztikusan megrajzolt feudális világ, mely minden részletében történelmi hûségre törekszik. A helyszínek és a díszletek autentikusak, a társadalom pedig olyan mint bõ 600 éve lehetett. Egyszerû népek végzik napi rutinjukat, és igyekeznek nem beleszaladni egy kósza kardba, ellenben nem csak lófrálnak az amúgy szabadon bejárható, 16 négyzetkilométeres térképen. A parasztok dolgoznak, szociális életet élnek (kocsmáznak), és olykor még egymással is interakcióba lépnek. Ahogy jobban belemerülünk az eseményekbe, természetesen izgalmas karakterekkel találkozunk, akik között igazán jól megírt hiteles személyiségek, rejtélyes figurák, és reménytelen hõsök is akadnak majd. Nem lesz hiány súlyos döntésekben, meglepetésekben, a felnõtt tartalom pedig nem öncélú meztelenkedésben merül ki, ami egyeseknek talán rossz hír, de az összkép tekintetében dicséretes döntés. Számunkra még egy kis extrával is szolgál a játék, mivel kun támadóink magyar szitkokat szórnak majd felénk, ami egy picit kilóg ugyan a nagy realizmusból, viszont annál szórakoztatóbb.
Az igényes RPG-hez méltó fejlõdési rendszert talán meg sem kell említeni, melyhez klasszikus Elder Scrolls-ból is ismerõs képességfák, és egyedi harcrendszer társul. Elõbbi bõséges teret ad az egyedi karakterekre vágyó játékosoknak, utóbbi viszont okozhat némi fejtörést. Mivel a szokásos akcióközpontú daraboktól eltérõen, nem átlagos egyklikkes kaszabolásban lesz részünk, a halál pedig kellemetlen, de levakarhatatlan útitársunk lesz. A belsõ nézet nem könnyíti meg, hogy kettõnél is több ellenféllel is sikeresen felvegyük a harcot, ám aki a verbális képességekre gyúr, az elkerülhetetlen párbajokon túl hagyatkozhat a meggyõzés erejére is. A közönség imádta az egyre mélyülõ, igényesen kidolgozott történetet, a történelmi hûséget, az alapos szerepjátékos mechanikákat, de persze itt sem minden csillogó kard edzett acél. A játékos életét még ma is hajlamosak megkeseríteni olyan idegõrlõ bugok, amik akár a küldetéseket is derékbe törhetik, a mentési rendszer pedig a korszakhoz hasonlóan nem sok kegyelmet ismer. Bár több, és súlyosabb frissítés is érkezett, a töltési idõk zavaróan hosszúak lehetnek, így a várakozás, a halál, és a játékmenetet derékba törõ hibajelenségek egyaránt próbára tehetik a türelmünket. Szerencsére utóbbi jóval ritkább jelenség, mint a milyen megjelenéskor volt, és talán illik is elnézni, ha már teljesen ingyen kaptuk a játékot.
Akit vonz egy izgalmas és tartalmas középkori kalandozás ígérete, az február 20. délután öt óráig pár kattintással Epic Games Store fiókához kötheti a játékot, ami végérvényesen ott is marad. Ha tetszik amit látunk és kérnénk még, s DLC-k megvásárlásával támogathatjuk a Warhorse Studios csapatát, amire szükségük is lesz, hiszen már bejelentették a második részt.
KD - PCX