A Vodafone átalakítja háttérrendszerét, mely magával hozza a digitális SIM lehetõségét is
A fénysebességgel zajló digitalizáció korszakát éljük, ezért talán meglepõ lehet, hogy a telefonos elõfizetések többségéhez még a mai napig szükségünk van a jó öreg mûanyag SIM-kártyára. Az átalakulás azonban itthon is zajlik, és ahogy szaporodnak a modern készülékek, úgy szép lassan a szolgáltatók is elhagynák a fizikai formátumot, most például a Vodafone készül szintet lépni.
Legalábbis ez derül ki a Vodafone nem rég bevezetett ÁSZF módosításából, mely szerint a Vodafone is beáll abba a sorba, melyet itthon a Telekom kezdett meg. A magenta színt kisajátító szolgáltató mintegy három éve vette fel kínálatába azt az okosórát, mely egy beépített chip segítségével helyettesítette a hagyományos SIM-kártyát, és akkor már biztosították hozzá a szükséges szolgáltatást is. Az eSIM igénylésekor fizikai kártya helyett egy egyedi felhasználói profilt kapunk, mely az adott készülékhez rendeli elõfizetésünket. A Vodafone-nál még nem egészen zajlottak le az ügyfélkezelést, illetve ügyintézést bonyolító átalakítások, július 30-án azonban egy érdekes tétellel bõvültek a szolgáltató Általános Szerzõdési Feltételei, sõt, idõközben a myVodafone oldalán, az elõfizetéssel bejelentkezõ ügyfelek szintén megtalálják a váltás lehetõségét – hívja fel rá a figyelmünket a szifon.com.
A váltás egyelõre online nem intézhetõ, vagy személyesen kell próbálkoznunk, vagy jobb esetben a telefonos ügyfélszolgálat tud segíteni. Amennyiben van eSIM kompatibilitást biztosító chip a készülékünben, a Vodafone legfeljebb 2500 Ft-os átállási díjat kérhet a mûveletért. Fontos, hogy a „letölthetõ kártyát” jelenleg csak a telefonok és okoseszközök egy szûk körével érhetjük el, melyek elsõsorban az Apple bizonyos készülékei, például az iPhone XR-nél és XS-nél újabb telefonok és több iPad, illetve a Samsung Galaxy S20, S21, Note 20 összes változata, illetve a Motorola Razr, illetve több okosóra, természetesen ideértve a Huawei több modelljét, hiszen itthon ezzel a gyártóval kezdõdött meg a szolgáltatás bevezetése. Ha eszközünkrõl végleg szeretnénk leválasztani az eSIM-et, akkor az valamivel több munkával jár, mint korábban, amikor a kártya helyére elég volt egy másikat pattintani, ha pedig újra kis kártyára vágyunk, szintén személyesen kell ügyet intéznünk, a kettõ együtt ugyanis nem minden készüléken fog mûködni. Ez tehát azoknak ideális, akik nem feltétlenül cserélgetik a kártyáikat, és bár vannak készülékek, amik mindkét technológiát kezelik, az eSIM és a kártya egyszerre csak bizonyos kütyükön hajlandók mûködni, és van olyan eset, ahol a másodlagos kártya offline marad.
Ezt sajnos készüléke válogatja, tehát elsõsorban nem a szolgáltató hibája, és látható, hogy a gyártók és szolgáltatók folyamatosan alkalmazkodnak egymáshoz, mindenesetre nem véletlen, hogy kényelmi szempontokat és az új környezetvédelmi irányelveket figyelembe véve, egyre többen vezetik be az ilyen lehetõségeket. Maga az átállás amúgy nem lesz túl körülményes, legalábbis ez derül ki a Vodafone friss feltételeibõl. „Elõfizetõi eSIM Kártya csak eSIM kompatibilis Eszközzel használható. Ebben az esetben a használatbavétel elõfeltétele az eSIM profil aktiválása. Ennek módja, hogy az Elõfizetõ az ügyfélfiókjába bejelentkezve, a Szolgáltató által rendelkezésére bocsátott QR kód felhasználásával letöltse a SIM-profilt, majd az egyszeri PIN kód megadásával létrehozza az Elõfizetõi eSIM Kártyát. Amennyiben az Elõfizetõi SIM Kártyát az Elõfizetõtõl jogtalanul eltulajdonítják, akkor a Szolgáltató az Elõfizetõ kérelmére az Elõfizetõ választása szerint az ÁSZF 6.1.3. pontban foglaltak szerint jár el” – olvashatjuk az ide vonatkozó részletet.
Az eSIM tehát itthon is utat tör, az átállás viszonylag könnyû, probléma esetén – elvesztett, vagy ellopott mobil – pedig ugyanúgy szüneteltethetjük, vagy mondhatjuk le szolgáltatásunkat, ahogy eddig. Arra azért nem árt figyelni, hogy ha készülékünkön aktív az eSIM, akkor azt eladás, vagy nyugdíjazás elõtt törölnünk kell. Ilyenkor az elõfizetésünk továbbra is aktív marad, viszont ahhoz, hogy újból használhassuk, egy másik készüléken újra aktiválnunk kell az eSIM-et, vagy mehetünk az ügyfélszolgálatra, ha ismét sima kártyára vágyunk.