2022. 11. 10

Mi a RAM, miért fontos és mennyi kell belõle?

Mi a RAM szerepe és hogyan hat a számítógépek által végzett feladatokra?Mi az a RAM és mit érdemes tudni róla?

Ennek a két részes összefoglalónak a célja, hogy kiderüljön mi az a RAM, hogy tisztázzuk mit is csinál valójában és hogy megismerjük azt is, hogy napjainkban milyen munkaterhelések során jut kiemelt szerephez. Kiderül, hogy mit csinálnak a DDR RAM-ok és átvesszük azokat a területeket, ahol a legfontosabb, hogy mennyi és mennyira gyors a RAM. De bõven jut tartalom a cikk következõ részére is, ahol megnézzük, hogy miben más a legfrisebb DDR5 RAM szabvány, de többek kozött azt is, hogy miben különbözik a RAM a VRAM-tól, végül kiderítjük, hogy milyen a számunkra ideális RAM frekvencia, avagy órajel.

Mi a RAM?

A RAM, vagyis a Random Access Memory (véletlen-, vagy közvetlen hozzáférésû memória) a hagyományos számítógépek és az okoseszközök által használt memória elsõdleges formája. A RAM célja, hogy aktív, nagy sebességû memóriában tartsa mindazt, amit a processzor éppen futtat, amin éppen dolgozik. Minél közelebb van a memória a processzormaghoz, annál gyorsabb. Meghatározó tulajdonsága a "latency", avagy késleltetés. Bár kissé megtévesztõnek hangozhat, telekommunikáció esetén a késleltetés a válaszidõ szinonimájaként funkcionál, tehát nem szándékosan késleltetésre, inkább a reakcióidõre érdemes gondolnunk.


A távközlésben az alacsony késleltetés a pozitív felhasználói élményhez (UX, avagy user experience), míg a magas késleltetés a rossz felhasználói élményhez kötõdik. A számítógépes hálózatokban a késleltetés azt fejezi ki, hogy mennyi idõbe telik, amíg egy adatcsomag eljut az egyik kijelölt ponttól a másikig. Ideális esetben a várakozási idõ a lehetõ legközelebb lesz a nullához, a lényeg, hogy a felhasználó azt érezze, hogy a rendszer azonnal reagál egy kattintásra vagy gombnyomásra. A hálózati késleltetés úgy mérhetõ, hogy meghatározzuk az adatcsomagnak a célállomáshoz való eljutásához és visszautazáshoz szükséges oda-vissza út idejét (RTT). Ez tehát nem csak internetes játék, online beszélgetés vagy videochat esetén nyilvánvaló szempont, de egy számítógép esetén is, melytõl elvárjuk, hogy a lehetõ leggyorsabban dolgozza fel a kéréseinket és az információkat.


A RAM olyan szorosan kötõdik a CPU-hoz és ahhoz, amit csinál, hogy az alaplapon mindig a CPU közelében találjuk, hogy a kettõ közötti gyors kommunikáció a lehetõ legjobb legyen. Az olyan tárolómeghajtókkal, mint a HDD-k és SSD-k (amelyeket néha kissé megtévesztõ módon szintén "memóriának" neveznek) összehasonlítva a RAM a számítógép dinamikus és aktív memóriája. A háttértárat ebben az összefüggésben "statikus memóriának" is nevezik, mivel csak idõszakosan írunk rá és olvasunk róla, a CPU tehát nem használja folyamatosan. A modern asztali számítógépek és laptopok esetében a RAM a két legnépszerûbb formában "DIMM"-ként vagy "SO-DIMM"-ként kerül forgalomba. Az SO-DIMM a laptopok által használt kisebb változat, a fõ DIMM (Dual In-Line Memory Module) pedig a DDR RAM különbözõ generációin és az asztali PC-kben használt formátényezõ.


A DDR RAM, más néven Double Data Rate RAM, olyan RAM-ot jelent, amely képes megduplázni a tényleges adatátviteli sebességét, ha egy azonos frekvencián mûködõ, azonos RAM-modullal párosítják. A meghirdetett frekvencia megfelel ennek a megduplázott adatátviteli sebességnek, de a valós frekvencia az egyes modulokon futó frekvencia fele marad.

Mi a RAM feladata a számítógépben?

Gondolhatunk a RAM-ra úgy, mint az ételek elkészítésekor és a fõzéskor használt pultra, a háttértárakra (SSD, HDD) pedig úgy, mint egy kamrára vagy tárolóra. Mindent, amit a számítógép tesz, elõször ebbõl a tárolóból fog kivenni, és minél közelebb kell helyezni a munkapulthoz, hogy ne kelljen átrohanni a konyhán minden egyes alkalommal, amikor szükséged van egy következõ hozzávalóra.


Ez tehát mindent gyorsabbá tesz. De ahogyan a legtöbb konyhában sokkal több hely van a kamrában, mint a pulton, a számítógépes háttértárak is sokkal nagyobb kapacitással bírnak, mint a RAM. A CPU és a RAM szerves részét képezi a számítógépek mûködésének, de gyakran a RAM hatása a felszínen minimálisnak tûnik, különösen az olyan specifikációk növelése, mint a RAM sebessége és a RAM késleltetése. Az alábbiakban a RAM-kapacitást, vagyis az egyik kiemelten fontos jellemzõjét tárgyaljuk, mielõtt belemerülnék abba, hogy a RAM és az egyéb specifikációk hogyan befolyásolhatják a különbözõ munkaterheléseket. Ez remélhetõleg egyértelmûvé teszi, hogy mi az, amit a RAM valójában csinál a számítógépében, igaz, ennek a specifikációnak a hatása és szerepe munkaterhelésenként változik.

Mennyi RAM-ra van szükségünk? A RAM-kapacitás magyarázata

Ha a RAM-teljesítménnyel kapcsolatos problémánk akad, akkor valószínûleg a RAM-kapacitás lehet a szûk keresztmetszet, amit tech-nyelven így is ismerhetünk: "bottleneck". A teljesítményprobléma oka, amelyet minden alkalmazásban a szabad RAM-kapacitás kimerülése, megtelése okoz, az nem más, minthogy a memóriakezelésnek ilyenkor muszáj egy lapozófájlra támaszkodnia. A lapozófájl egyfajta kényszermegoldása a CPU számára, melyhez akkor nyúl, ha a RAM kapacitása nem elégséges a feladatokhoz szükséges adatok betöltéséhez. Ezt a teljesítményhiányt annak köszönhetjük, hogy a tárolómeghajtók, még a gyors SSD-k is, jóval lassabbak, mint a dedikált RAM.


A probléma elkerülése érdekében a legjobb megoldás egyszerûen több RAM hozzáadása. Ezért a RAM bõvítése mindig az elsõ tanácsok egyike, ha egy gép esetében hardverfrissítésrõl van szó. Szinte minden egyszerûbb feladat és a rengeteg multitasking miatt felmerülõ teljesítményprobléma is orvosolható azzal, hogy a gépünk nem kényszerül a háttértárakon kialakított lapozófájl használatára. Ha nem tudjuk pontosan, hogy mennyi RAM-ra van szükség egy adott munkaterheléshez, az alábbiakban kitérünk több jellemzõ feladattípusra is, melyek eltérõ mennyiségû RAM-ot igényelnek.

Ezért ajánlott a RAM bõvítése:

  • Több RAM hozzáadásával megelõzhetõk a RAM kifogyásával kapcsolatos teljesítményproblémák.
  • Ha a meghajtó alapú lapozófájlra támaszkodunk, az lassulást eredményez – még az olyan egyszerûbb alkalmazások esetében is, mint a webböngészõk.
  • A több RAM hozzáadása megakadályozza a RAM kifogyásából adódó teljes összeomlásokat is.
  • Az összeomlás viszonylag ritka, de nagy igénybevételt jelentõ alkalmazásoknál elõfordulhat, különösen olyan szerkesztõ vagy renderelõ szoftvereknél, amelyek nem tudják hatékonyan kihasználni a lapozófájlt.
  • Néha a memória kifogyása operációs rendszer szintû összeomlást is okozhat, kék képernyõ (BSOD) formájában.
  • A böngészõk közismerten szeretik megtölteni a RAM-ot, ilyenkor elõfordul, hogy a böngészõ, vagy egy párhuzamosan használt program lefagy, illetve kilép.


Mit a RAM szerepe videoszerkesztéskor?

A videoszerkesztés során a RAM elsõsorban az aktív projektfájlok, a felvételek, valamint a gyorsítótárazott idõvonalak és effektek memóriában való tárolására szolgál. A gyors és megfelelõ mennyiségû RAM sokkal gördülékenyebb videoszerkesztést és gyorsabb renderelési idõt tesz lehetõvé – tehát lerövidíti az idõt is, amíg az elkészült projektbõl egyetlen videofájl készül. Minél több projektfájlt fér el a PC aktív memóriájában, annál simább lesz a teljesítmény. Még ha van is nagy sebességû SSD-nk (ami mindenképpen segít kompenzálni, amikor nagyobb projekteknél kifogyunk a RAM-ból), a RAM még mindig sokkal gyorsabb cache-t, gyorsítótárat jelent a szerkesztõszoftverek számára, amelybõl valós idõben olvashat.


Tehát a RAM elég jelentõs dolog a videószerkesztésnél. Lehet, hogy nem lesz nagy hatással a végsõ renderelési idõkre (amelyek nagyrészt CPU-s, illetve GPU-s folyamatok, ha GPU-gyorsítást használunk), de ha elegendõ RAM áll rendelkezésre a videofájlok számára, sokkal zökkenõmentesebbé teszi a vágási munka idõvonalán végzett munkánkat, hiszen minden felvétel, effekt és egyéb adat közvetlenül, gyorsan hozzáférhetõ lesz. Persze a HDD helyett egy SSD használata szintén segíti a zökkenõmentes munkát. A videoszerkesztés a nagy kapacitású, alacsony késleltetésû RAM-ot részesíti elõnyben a gördülékenyebb munkafolyamat és szerkesztési élmény érdekében.

Az esetlegesen szükséges konkrét kapacitás azonban a videofájlok minõségétõl és a videoprojekt méretétõl függ. Általában minimum 16 GB-ajánlott a 1080p vagy 1440p felbontású felvételek szerkesztéséhez, ezt 32 GB-ra vagy annál nagyobbra emelhetjük, ha 4K felbontású felvételeket szerkesztenénk, vagy nagyobb videoprojektekkel dolgoznánk (pl. 20+ percesekre). Egy irodai gépnek elég lehet 8GB RAM is, ám a böngészõvel együtt több szoftver egyidejû használata ott is okozhat kellemetlen meglepetéseket. Éppen ezért nem meglepõ, hogy ha nagy adatmennyiséggel dolgozunk, könnyen kifuthatunk a keretbõl.

Mit a RAM szerepe a videojátékokban?

A játék egyike azoknak a feladatoknak, amelyek a RAM-ot alaposan próbára tehetik – nem csak a kapacitás, de a sebesség és a késleltetés tekintetében is. Az, hogy a játékok milyen mértékben veszik igénybe a RAM-ot vagy az olyan komponenseket, mint a CPU vagy a GPU, természetesen az adott játék motorjától és kiterjedésétõl függ, de azért itt is érvényesek az általános bölcsességek.


Mindenekelõtt a RAM-kapacitás a játékok, különösen a nagy, nyitott világú modern játékok esetében nagy jelentõséggel bír. Nyilvánvalóan a videokártya és annak VRAM-ja is nagy szerepet játszik az ilyen dolgokban (errõl bõvebben késõbb) de a CPU és a RAM is keményen dolgozik majd egy adott címmel a játék logikai számításainak kezelésével. Egy kevéssé ismert tény a PC-s játékteljesítményrõl, hogy a CPU mindig meghatározza a játékban elérhetõ maximális képkockaszámot (fps, vagyis framerate), függetlenül a GPU frissítési képeségétõl vagy a grafikai beállítások/felbontás módosításától. Bár ezek az egyéb elemek minden bizonnyal csökkenthetik vagy növelhetik az fps-t, a CPU az "agya" annak a mûveletnek, amely a játék számításait és adatait a GPU-nak továbbítja, mielõtt a videokártya bármit is megjelenítene. Ezért van szükség a nagy teljesítményû CPU-kra a magas frissítési sebesség eléréséhez az intenzív modern címekben.


Azonban a RAM is fontos szerepet játszik ebben. A modern játékokhoz szükséges nagyobb kapacitáson túl (szerencsére 8-16 GB RAM elegendõ lehet szinte bármilyen játékhoz), a játékteljesítményt olyan látszólag másodlagos tényezõk is befolyásolják, mint a RAM sebessége és a RAM késleltetése. Ezeknek a tényezõknek a hatását nem olyan könnyû nyomon követni, különösen a régebbi játékok esetében, amelyeket nem a gyors RAM használatára terveztek, de azért még mindig jelentõs a befolyásuk a végeredményre. A RAM-sebesség növelésének legnagyobb elõnye minden játékban a képkockaszám minimum értékének, más néven az 1%-os és 0.1%-os legalacsonyabb képkockaszám emelkedése. Adjunk egy modern játékmotornak egy kellõképpen intenzív jelenetet (különösen sok aktív játékossal/karakterrel), és a játék képkockái máris csökkenni fognak, ha megpróbál lépést tartani a sok extra számítással, még akkor is, ha erõs GPU dolgozik alatta.


A gyorsabb RAM nem védi meg ezeket a kiesõ képkockákat, de mondjuk úgy, hogy finomítja a zuhanást. Például érezzük a különbséget az állandó 100 FPS-rõl 40 FPS-re való csökkenés és a 60 vagy 70 FPS-re való csökkenés között. Minél kevésbé drasztikusak ezek az esések, annál jobb a képkockaidõ konzisztenciája, a felhasználói élmény érzékelhetõen gördülékenyebb. A játékmotortól függõen a nagyobb RAM-sebesség és a jobb késleltetés szintén javulást eredményezhet a játékokban mérhetõ átlagos képkockasebességben. Egyes címek esetében ez akár ~20%-os növekedést is jelenthet az átlagos képkockaszámban, máshol viszont a különbség minimális lehet, ha egyáltalán van és mérhetõ. Egy másik alkalommal külön cikkben részletezzük a RAM órajelének, frekvenciájának szerepét és hatásait is.

Mi a RAM szerepe a streamelésben?

Az online videotárak tartalmainak fogyasztása viszonylag kevés erõforrást kér tõlünk, az általunk végzett élõ közvetítés szempontjából a RAM meglehetõsen fontos. Mivel a felvételeket valós idõben közvetítjük az internetre, a felvételek kezeléséért a legnagyobb felelõsség a CPU-ra és a RAM-ra hárul. A GPU-t, ha annak a kódolóját használjuk az élõ közvetítéshez, szintén megterhelheti ez a folyamat, de általában a CPU és a RAM igényei lesznek a legnagyobbak. Elõször is fontos tisztázni, hogy milyen streaming beállítással rendelkezünk. Ha valaki nem valós idejû, renderelt felvételeket streamel (azaz kameráról vagy elõre felvett videóról), akkor elég könnyen megúszhatja akár 8 GB RAM-mal is. Azért feltételezzük, hogy a felhasználók többsége nem elégszik meg 2 x 8GB RAM-nál kevesebbel, fõleg úgy, hogy a legtöbb streamer a Twitch-en játékokat is streamel. Az a 8 GB RAM ilyenkor csak egy másodlagos PC-hez, egy segédgéphez lesz elég. Utóbbi egy olyan PC, amelynek az egyetlen szerepe az elsõdleges, a gamer géprõl származó felvételek közvetítése.


Ha valaki a streaminget és a játékot ugyanazon a PC-n végzi, akkor az alapszintû RAM-igény legalább 16 GB körül kezdõdik (kisebb játékok/eSport-címek esetén), de az intenzív modern játékoknál, amelyeknek nagyobb RAM-igénye van, 32 GB vagy még több sem túlzás. Bár kevésbé valószínû, hogy a RAM-sebessége és a késleltetése közvetlen hatással van erre a konkrét munkaterhelésre, mégis nagyon fontos figyelembe venni, ha valaki ugyanazon a PC-n játszik, amelyrõl streamel. Senki nem akar olyan felvételt közvetíteni, ami akadozik, amit az alacsony teljesítmény miatt õ sem élvez, esetleg a teljesítmény megõrzése miatt csak alacsony grafikai beállításokon fut. Ráadásul a közvetített felvétel mindig egy jelentõsen tömörített anyag, mely nem adja vissza telje pompájában azt a képminõséget, amit a játékos lát. Éppen ezért a lehetõ legjobb minõségben kell prezentálni, hogy a kép minõsége a nézõk számára is élvezhetõ legyen.

Mit tud a RAM a professzionális renderelés, a CAD és a nagy igénybevételû munkaterhelések esetében?

A valóban nagy igénybevételû professzionális munkaterhelésekhez, például 3D modellezéshez, szobrászathoz, animációhoz, textúrázáshoz vagy CAD-hez szükséges RAM 32 GB és 64 GB között lehet. Ha a kompozitálást (pl. AE, Nuke, Fusion) is belevesszük a mixbe, akkor akár meg is duplázhatjuk ezt az összeget, de a határ egészen a CPU és az alaplap által támogatott kapacitásig is terjedhet. Ez azért van, mert ezek a munkaterhelések amellett, hogy sok nyers memóriaterületet igényelnek a projektfájlok és eszközök számára, sok összetett számítást is végeznek, amelyeket a CPU-nak a lehetõ leggyorsabban kell kezelnie. Az olyan intenzív munkák esetében, mint a nagy hûségû folyadékszimuláció vagy a többrétegû-exr 32 bites After Effects kompozitálás, a RAM-igény olyan meredek, hogy az elfogadható teljesítményhez 64 GB RAM már mindenképp szükséges. Ha valaki valóban csúcskategóriás munkát végez, amelyhez csúcskategóriás CPU-ra van szükség, akkor a 32-64 GB RAM erõsen ajánlott, hogy ne a memória mennyisége fogja vissza a folyamatot.


Természetesen más tényezõk is befolyásolhatják a teljesítményt ezekben a munkaterhelésekben – a RAM és a CPU mellett a GPU-gyorsítást támogató csúcskategóriás munkaterhelések (több GPU-val is) szintén nagy teljesítményû, sok felesleges VRAM-mal rendelkezõ GPU-kon múlik. Szerver vagy HEDT (Intel Extreme, AMD Threadripper Pro) processzorok használata esetén szintén hajlamosak lehetünk nagyobb mennyiségû RAM-ot választani. Különösen egy szerver esetében sok extra RAM-ra van szükség, a különbözõ kapcsolatokon keresztül egyszerre áttolt, nagy mennyiségû adat kezeléséhez. Szerencsére a szoftverek gyártói és forgalmazói többnyire nem titkolják, hogy a felhasználóknak mekkora RAM-kapacitással kell készülnie a program használatához, de láttunk már olyat, hogy a feltüntetett vagy ajánlott mennyiség végül nem volt elég a zökkenõmentes élményhez.

Mennyi memória kell az opeárciós rendszernek?

Ezt a részt nem eresztjük olyan bõ lére, de a lényeget azért megpróbáljuk átadni. Míg a fent vázolt esetekben a 32-64 GB általában elégséges, a modern Windows rendszereknél erõsen tapasztalható, hogy az utóbbi évek során alaposan megnõtt a minimális memóriaigény. A Windows 10 elméleti minimuma például 1-2GB lenne, ám ez legfeljebb akkor lenne elegendõ, ha a Microsoft nem erõltetné azt a rengeteg háttérfolyamatot és kéretlen adatkommunikációt, amit telepítés után tapasztalhatunk. Ezek e CPU-t folyamatosan ellátják munkával, így ez a meglehetõsen alacsony kapacitás legfeljebb a telepítés folyamatán segítene át bennünket. 4GB márpedig még ehhez is az ajánlott minimum, az elvárt kényelmet pedig inkább 8GB biztosítja, csak vigyázzunk a túl sok böngészõfüllel és ablakkal.


A Windows 11 esetében már nem vacakoltak, az ajánlott minimumot 4GB RAM-ban, a javasolt kapacitást pedig 16GB-ban határozták meg. Ahhoz, hogy a felhasználók ezt az átdolgozott Windows 10 rendszert modernebbnek, frissebbnek érezzék, olyan változtatásokat kellett meghozni, amely igényli a több memória jelenlétét. Nem véletlen, hogy a régebbi PC-k felhasználói már a Windows XP korában is lekapcsolták a kisebb-nagyobb animációkat és grafikai finomságokat, melyek mindegyike többet és többet követelt a PC-ktõl. Ettõl függetlenül ez mégis kissé túlzó elvárásnak tûnik a felhasználók irányába. Ismerve a Linux közismerten alacsony erõforrásigényét és látva az egyre felhasználóbarátabb felületét, (nem beszélve a videojátékok futtatásában elért fejlesztésekrõl) egyre többen gondolkodhatnak el azon, hogy miért is használunk Windows-t. Fõleg egy olyan Windows 11-et, amelyet sok gépre úgy kell felimádkozni, hogy aztán akár 16GB memóriát is megegyen, ha az asztal nézegetésén kívül másra is használnánk. Nyilván nem az a gond, hogy a technika fejlõdik és ehhez szép lassan nekünk is igazodnunk kell. A gond inkább az, ha a hardverfejlesztést ebben az esetben valójában nem indokolja semmi más, csak a fejlesztõi lustaság, mindezt egy olyan terméknél, mely a szabadon hozzáférhetõ piaci vetélytársával ellentétben komoly anyagi bevételeket generál.


Vége az elsõ résznek

A cikk folytatásában megtárgyaljuk, hogy mi az a dual-channel és miért fontos, hogy mi a VRAM, hogy mekkora az optimális RAM-frekvencia. Ezeken túl még néhány gyakran felbukkanó kérdést is átveszünk, hogy szükség esetén magunknak is a megfelelõ mennyiségû és minõségû memóriát választhassuk.

2022. 11. 10

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el õket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelõfelületétét mutatja be
Megvettem az elsõ számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így elsõ számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükrõl. A következõ sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különbözõ gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetõen a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetõséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhetõ el. A BIOS segítségével ellenõrizhetõ, hogy a gép minden összetevõje megfelelõen mûködik-e, mielõtt a Windows rendszer
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk elsõ fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvetõ felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következõkben a feszültségszabályozást végzõ VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetõségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepõen fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják õket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelõen, ha egyáltalán megemlítik õket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik õket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás elõtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetõdõ. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtõl és a tápkábelektõl a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák,
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevõk nem feltétlenül a legfontosabb összetevõk. Minõségi tápegység nélkül gépünk egy instabil idõzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelõ alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következõkben az alaplap általános mûködését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különbözõ árkategóriákra is, amelyek különbözõ minõséget és lehetõségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetõvé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzõen számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közve
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.