Megemelt garanciaidõt, változó ügyintézést és digitális jótállási jegyet hoz az új kormányrendelet
2021-tõl módosulnak a jótállás szabályai, derült ki a Palkovics László innovációs és technológiai miniszter által megtartott sajtótájékoztatóból. A bejelentés szerint jövõre új kormány-, illetve miniszteri rendelet lép életbe, mely nem csak a sávos elrendezésû jótállási idõtartamot vezeti be, de új termékkategóriákat is érint, továbbá leváltja a papír alapú garanciajegyet és bizonyos pontokon megváltoztatja a garanciális ügyintézés folyamatát is.
Akár három év jótállás
Az új sávos idõtartamok bevezetéséve három kategóriára oszlik a kötelezõ jótállási idõ. A 10-100 ezer forint közötti szakaszban továbbra is egy év a kötelezõ jótállás, ezt követi a 100-tól 250 ezer forintig tartó sáv, ahol már 2 év garantált, a 250 ezer forintnál drágább termékek pedig egységesen három év jótállással rendelkeznek majd. A kereskedelem mostanáig a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelethez igazodott, és minden új tartós fogyasztási cikkre kötelezõen egy év jótállást biztosított, ezen felül opcionális volt a kiterjesztett garancia vagy meghosszabbított cseregarancia biztosításának lehetõsége. A jövõ évben az érintett termékek listája új kategóriákkal is bõvül, így a sávos elrendezés érvényes lesz minden 10 ezer forintot meghaladó riasztókészülékre, napelemes rendszerre, illetve a nyílászárókra is.
E-jótállás és új szabályok
Az MTI tájékoztatójából megtudhatjuk, hogy az úgynevezett e-jótállási jegy is bevezetésre kerül, de ennek technikai hátterérõl és pontos mûködésérõl még nem nyilatkoztak. Az valószínû, hogy a papír alapú megoldás végleg leváltásra kerül, de azt még nem tudjuk, hogy az új megoldás egy kormányablakhoz hasonló központi rendszerbe történõ bejelentkezéssel, vagy általunk tárolt és õrzött fájl bemutatásával lesz érvényesíthetõ.
Változik a javítást és cserét lefedõ garanciális ügyintézés is, melyrõl Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelõs helyettes államtitkár nyilatkozott. A jelenleg is hatályos 2003-as rendelkezés szerint „a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét legfeljebb 15 napon belül elvégezze” – közölte, és kitért a fogyasztók megfelelõ tájékoztatására is. Szerinte fontos elvárás, hogy a vásárló tisztában legyen azzal, hogy mikor használhatja ismét a megvásárolt terméket, ez pedig végeredményében nem csak a kereskedõket, de a szervizeket is érinti. A lépés kiterjesztett ellenõrzési lehetõségeket biztosít a fogyasztóvédelem számára is, mely kiemelkedõen fontos lehet a kiskereskedõk tehermentesítésében. Mint kiderült, rengeteg esetben a szervizek vagy beszállítást végzõ nagykereskedelmi partnerek hibájáért is, a rendelést teljesítõ áruházak tartották a hátukat a vásárlók felé.
Ha a javítás 15 napon belül nem lehetséges, arról a fogyasztót értesíteni kell, és amennyiben 30 napon belül nem elvégezhetõ, vagy az ismételt meghibásodások miatt egy negyedik javítás is szükségessé válik, akkor a vállalkozás köteles lesz cserét biztosítani. A módosítás kitér az üzembe helyezés idejére is, így, ha az a vásárlást követõ hatodik hónap után történt, a jótállás kezdési idõpontja automatikusan a vásárlás napjától lesz érvényes. A helyettes államtitkár nyilatkozatából kiderül, hogy az új miniszteri rendelet a fogyasztóvédelmi eljárások és jogsértések magas száma miatt vált sürgetõvé és indokolttá. A fogyasztóvédelmi hatóság lehetõségeirõl és hatáskörérõl még tárgyalnak.
Ezt a szigorítást akár már augusztusban életbe léptetnék, de továbbra is csak természetes személyekre vonatkozna, cégek esetében a kereskedõknek ilyen kötelezettsége továbbra sem lesz. Az információink alapján 2021. január elsejéig biztosítanak felkészülési idõt, a módosítások tehát jövõ évtõl lesznek érvényesek.
Forrás: MTI, HVG, pcforum.hu, vg.hu, kormany.hu