Meglehetõsen különösen járt el a Samsung, mikor egy ügyfél cserélni akarta elromlott meghajtóját, melyen érzékeny adatok maradtak
Az Igor's Lab jelentése szerint a Samsung egy teljesen új szintre emelte az adatvédelmet. A Samsung az egyik vásárlójával folytatott kommunikáció során azt javasolta a felhasználónak, hogy az adatbiztonság nevében fizikailag semmisítse meg a hibás Samsung 980 Pro SSD-t. Sõt, a cég konkrétan azt kéri, hogy ha biztosra akarunk menni, lehetõleg fúróval és kalapáccsal essünk a hibás egységnek, ezt pedig vegyük videóra és a pusztítás végeztével mindent küldjünk el nekik.
A történet azzal kezdõdik, hogy az Igor's Lab fórumán egy felhasználó egy majdnem halott és nagyon drága Samsung 980 Pro 2TB meghajtóval foglalkozik, amely napjainkban az egyik legjobb SSD a piacon. A Samsung Magician diagnosztikai vizsgálata ki is mutatta, hogy a meghajtó haldoklik, a NAND flashen mindenhol hibák jelentek meg. Mivel a meghajtó a végét járta, az ügyfél felvette a kapcsolatot a Samsung ügyfélszolgálatával, hogy minél hamarabb csereterméket kapjon, elsõ lépésként be is mutatta a Samsung Magician tesztprogramjából származó adatokat. A kommunikáció részleteit ugyan privát módon kezelik, de a lényeg, hogy meglehetõsen szokatlan dolgot kérnek a vásárlótól, ha az nem érzi biztonságban a memóriában eltárolt magánjellegû adatokat.
Mivel a vásárló joggal féltheti a visszaküldésre szánt SSD-n fellelhetõ érzékeny adatait, valószínûleg a Samsung következõ lépése az ilyen helyzeteknek tudható be. Úgy tûnik, a Samsung emiatt teljes szabadságot adott a felhasználónak a meghajtó megsemmisítésére, mielõtt még visszaküldte volna, hogy az ilyenkor szükséges vizsgálatokat elvégzése után elküldjék neki a cseredarabot. A Samsung ügyfélszolgálatának hivatalos részletei szerint egészen odáig mentek el, hogy részletes tanácsokkal látták el ügyfelüket, miként érdemes megsemmisíteni a meghajtót. Például azt javasolták, hogy fúróval vagy kalapáccsal verje darabokra – de a mellékelt videón például egy flex segítségével tesznek róla, hogy a memórialapka tartalma ne legyen rekonstruálható. A Samsung azt is kikötötte, hogy videókat vagy képeket kell készíteni a szétzúzott, esetleg megfúrt meghajtóról, hogy biztosak lehessenek benne, milyen állapotban indult el a romos hardver, mielõtt a gyárban felnyitják a csomagot.
Ez az eset finoman szólva is különbözik a hagyományos RMA-eljárástól, amelyet végig kell járnunk, ha olyan hibás termékkel akad gondunk, mely még érvényes garanciával rendelkezik. Általában úgy kell visszaküldeni a problémás meghajtót, ahogy van, lehetõleg egészben és nem darabokban. Ezután az ellenõrök kétszeresen is ellenõrzik az eredetileg az RMA-jegyben bejelentett problémákat, majd szükség esetén új meghajtót küldenek. Ez az elsõ alkalom, hogy olyan RMA-eljárásról hallunk, amely a meghajtó összetörésével jár, de korábban a fúró bevetése sem volt jellemzõ. A Samsung alapossága persze ebben az esetben is érthetõ, gondolva itt a házi tesztelésre és a bizonyítékként szolgáló adatok beküldésére, a házilag elvégzett aprítási folyamat dokumentálására, illetve arra, hogy a felvételeket a megmaradt aprólékkal együtt be kell szolgáltatni. Az viszont rejtély, hogy az atomjaira zúzott SSD esetében vajon hogyan végzik el a hiba felderítését és miként vetik össze a beküldött és saját adataikat, ha nincs mit tesztelni.
Bár kissé abszurd a dolog, valójában ez nem rossz hír azoknak, akik fontos céges vagy személyes adatokat tároltak az elhalálozott tárolóegységen, és biztosra mennének, hogy többé senki se férhessen hozzájuk. Ha tehát meg tudjuk gyõzni a gyártót, hogy érzékeny adatokról van szó, engedélyezni fogják a meghajtó elpusztítását, amennyiben az elvárt lépéseket hajlandók vagyunk teljesíteni. Ha viszont nincs hiba, az adatok végleges eltüntetésére vannak barátságosabb eljárások is, talán érdemes elõbb azokkal próbálkozni.