Pár dollárral kevesebbért nem csak reklámokat kapunk, de el is vesztünk pár lehetõséget
Ahogy korábban megírtuk, a Netflix átszervezni kényszerült népszerûségét vesztett streaming szolgáltatását, melynek részeként nem csak a mûsortárat és az ajánlási rendszert gondolták újra, de bevezetnek egy olcsóbb, ám korlátoltabb elõfizetést is.
Sokakat aggodalommal töltött el a hír, hogy a reklámok bevezetésével még közelebb kerülünk a hagyományos televíziós mûsorszolgáltatáshoz, mellyel szemben a Netflix annak idején fontos alternatívát mutatott. Egy olyan ingyenesen hozzáférhetõ platform esetében, mint a YouTube, a reklámokhoz már hozzászokhattunk, aki pedig nem elégszik meg a böngészõk reklámszûrõ bõvítményeivel, még extrákat is kaphat a havidíjért cserébe. Végül a Bloomberg kiderítette, hogy mire számíthatunk a kedvezõbb áron kínált Netflix csomagtól, kezdve a várható árával, egészen azokig az eltérésekig, melyek kompromisszumot jelentenek a korábbiakhoz képest.
Az oldal forrásai szerint a reklámokkal feltöltött opció havidíja 7-9 dollár körül alakul majd, mely nem csak a legolcsóbb, 10 dolláros (itthon 2490 Ft) lehetõségnél kedvezõbb, de nagyjából a fele a legnépszerûbb 16 dolláros csomagnak, amit mi 3490 Ft-ért vehetünk igénybe. A konkurensekkel is érdemes összevetni, például az HBO Max hazánkban 2390 Ft egy hónapra, az éves elkötelezettséget pedig jelentõs, 33%-os kedvezménnyel honorálják. A Netflix elképzeléseit ismerõ források szerint óránként 4 percnyi hirdetést kell majd elviselnünk, de azokat sem akármikor. Az esetek többségében a mûsorok elõtt találkozhatunk majd velük, de bizonyos esetekben a reklámblokkok a filmeket is megszakíthatják. A cég állítólag nem akarja elidegeníteni az elõfizetõit, így a filmek vagy sorozatepizódok végén már nem dobnak be reklámot, a négyperces kvótát pedig jó ideig nem tervezik emelni. Állítólag a személyre szabott hirdetésektõl is megmenekülünk, a tartalomajánló algoritmust tehát kihagyják a dologból, így a legtöbb nézõ ugyanazokkal a reklámokkal találkozik majd, és az ismétlõdéstõl sem kell tartaniuk.
A népszerû, egész estét filmek, illetve mozifilmek szintén mentesülhetnek a reklámszünet alól, de csak a bemutatásukat követõ idõszakban, tehát egy idõ után ezek is bekerülnek a reklámokkal feltöltött kalapba. Ez meglepõ lehet, hiszen a húzócímek alatt rengeteg reklámot lehetne eljuttatni a nézõkhöz, de elvileg szeretnék megõrizni jó viszonyukat a nevesebb filmgyártókkal, filmkészítõkkel. A cég továbbá nem fog reklámot mutatni a gyerekprogramokban, legalábbis kezdetben biztosan nem, és bár a hagyományos televíziót nem kötik hasonló korlátok, a streaming esetében ez egyelõre viszonylagos tabunak számít. Lesznek továbbá olyan filmek, melyekrõl a stúdiókkal kötött licencmegállapodás határozza meg, hogy lehet-e bennük reklámblokk, de az olyan stúdiók, mint a Sony, a Universal, a Warner Bros. és a Paramount szívesen fizetnek pénzt a Netflixnek azért, hogy reklámokat helyezzenek el régebbi filmekben vagy olyan korábbi tévémûsorokban, amelyeket eredetileg reklámokkal sugároztak. A Netflix amúgy a legnagyobb riválisával, a Disney+-szal nagyjából egy idõben veti bele magát a reklámozásba. Míg a Disney emeli a fõ csomagjának árát, és megtartja a reklámokkal támogatott változatának jelenlegi árát, addig a Netflix lényegében csökkenti szolgáltatásért elkért havidíjat.
Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a mobilos alkalmazásból kibányászott részletek arra utalnak, az új csomag megvonja a mûsorok letöltésének és offline megtekintésének lehetõségét. Ez mégis fontos lehetõség lehet a cég számára, hiszen a veszteségeik miatt már amúgy is áremelésbe kezdtek. Az új modelltõl viszont komoly javulást várnak az elõfizetõi számok és bevételek terén is, bár egyes elemzések szerint megvan rá az esély, hogy nem lesz sikeres és a Netflix végül kihátrál a dologból. A hirdetõk pedig egyenesen ünnepelnek, mivel a streaming szolgáltatások és a reklámok összeboronálása ismét növelni fogja a reklámok bámulásával töltött idõt. Az új csomag már az idei évben megjelenhet egyes országokban, de a globális bevezetése valószínûleg átcsúszik 2023-ra.