Hamarosan útra kelnek az elsõ önvezetõ csomagszállító jármûvek
Furcsa idõket élünk, a világjárvány átalakította a mindennapjainkat és míg az átlagember új nehézségekkel szembesült, a technológiai vállalatok számos új lehetõséggel gazdagodtak. A csomagszállítás például kiemelten fontos szolgáltatássá vált, a házhoz rendelések száma a korlátozások és boltbezárások miatt sokszorosára növekedett. A megnövekedett keresletet lovagolná meg a Panasonic, aki már az automatizált szállítmányozási módszerét teszteli.
A japán Panasonic több mint 100 éve foglalja el helyét az elektronikai iparágban, ezért a legkevésbé sem meglepõ, hogy szintén kiveszi a részét az önvezetõ jármûvek fejlesztésébõl. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy friss belépõk lennének ezen a piacon, hiszen már legalább három éve bejelentették, hogy saját fejlesztésû jármûelektronikai rendszerük közeleg a hivatalos megjelenéshez. Ekkor magabiztosan jelentették ki, hogy bár nem õk a legerõsebbek ezen a területen, 2022-ben már forgalomban lesznek fejlesztéseiket tartalmazó önvezetõ autók, képfeldolgozó rendszerük pedig a konkurenciához mérve is fejlettnek számít majd. Az ígért határidõ betartásáig még jó két évük van, egy új kísérleti megoldással pedig már elõ is rukkoltak, ugyanis megkezdték egy kis szállítórobot nyilvános tesztelését.
Egyelõre személyszállításról szó sincs, sõt az automatikusan navigáló szerkezetben lényegében semmilyen személy nem utazik majd, ugyanis kizárólag különféle küldemények hordozására tervezték. Az apró kerekeken haladó robot mindössze 1150x1150x650 milliméteres dimenziókat foglal el a térbõl és mindössze 120 kilogrammot nyom, így nyilvánvaló, hogy nem sok hely jutna benne egy élõ sofõrnek. Az eszeveszett 4 km/órás csúcssebességre képes járgány bevezetésének lehetõségét természetesen a koronavírus járvány erõsítette meg. Az utóbbi idõben sokszorosára emelkedett a házhoz rendelt ételek és használati cikkek száma, ezzel pedig teljes egészében elkerülhetõ lenne, hogy a csomag átvételéhez emberi érintkezésre legyen szükség. Bár úgy tûnhet, hogy emiatt számos sofõr eshet el a munkalehetõségtõl, azonban a kis gépek nem maradhatnak egy percre sem felügyelet nélkül, ha pedig akadályba ütköznek, azt a központban ülõk távvezérléssel oldhatják meg.
A vállalat szerint önvezetõ konténereik februártól már az utcán, illetve a forgalomban is feltûnhetnek, melyre a januárban lezáruló elõzetes tesztek kiértékelése után kerülhet sor. Amennyiben mindent rendben találnak, elõször a Tokióval határos Kanagava prefektúrában indíthatják õket útjukra, egyelõre még csomagok nélkül. A tesztkörök állítólag december végéig tartanak majd, a beutazott területet pedig egyelõre viszonylag szûk területre, Fudzsiszava városra limitálják. A robotok a prefektúrában található Fujisawa City nevû „okosvárosban” bizonyíthatják hasznosságukat, mely az állam és a magánszektor közös projektje. A 2014-es indulása óta 2000 lakossal rendelkezik, célja pedig egy technológiával megtámogatott életmódközpontú város, melyben fejlõdés folyamatosságát igyekeznek elérni. Itt tehát a legkevésbé sem lesz feltûnõ néhány elektromos minijármû, melybõl nem csak a legújabb okostelefon, de akár egy ebéd is elõkerülhet.
A valós szállítmányozás a tesztüzem második fázisában kezdõdhet meg, mely februárban indul és márciusig tart, ezalatt a helyiek számára szükséges bolti termékeket, illetve élelmiszert visznek majd a környék lakóinak. A közúti teszteléshez rendõrségi engedélyre volt szükség, de a Panasonic amúgy is folyamatosan a szükséges engedélyek és jogi feltételek véglegesítésén dolgozik, a folyamatba pedig bevonták a közösséget is. Ez persze közel sem egy szûk országrészre koncentrált kísérlet, például a Japán Posta tavaly októberben elkezdte az önvezetõ szállító robotok nyilvános közúti próbaüzemét Tokióban.
Források: japantimes.co.jp, granthshala.com, news.panasonic.com, fujisawasst.com