2021. 01. 24

Önvezetõ csomagfutárt tesztel a Panasonic

Hamarosan útra kelnek az elsõ önvezetõ csomagszállító jármûvekZajlik az önvezetõ robotok tesztelése

Furcsa idõket élünk, a világjárvány átalakította a mindennapjainkat és míg az átlagember új nehézségekkel szembesült, a technológiai vállalatok számos új lehetõséggel gazdagodtak. A csomagszállítás például kiemelten fontos szolgáltatássá vált, a házhoz rendelések száma a korlátozások és boltbezárások miatt sokszorosára növekedett. A megnövekedett keresletet lovagolná meg a Panasonic, aki már az automatizált szállítmányozási módszerét teszteli.


A japán Panasonic több mint 100 éve foglalja el helyét az elektronikai iparágban, ezért a legkevésbé sem meglepõ, hogy szintén kiveszi a részét az önvezetõ jármûvek fejlesztésébõl. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy friss belépõk lennének ezen a piacon, hiszen már legalább három éve bejelentették, hogy saját fejlesztésû jármûelektronikai rendszerük közeleg a hivatalos megjelenéshez. Ekkor magabiztosan jelentették ki, hogy bár nem õk a legerõsebbek ezen a területen, 2022-ben már forgalomban lesznek fejlesztéseiket tartalmazó önvezetõ autók, képfeldolgozó rendszerük pedig a konkurenciához mérve is fejlettnek számít majd. Az ígért határidõ betartásáig még jó két évük van, egy új kísérleti megoldással pedig már elõ is rukkoltak, ugyanis megkezdték egy kis szállítórobot nyilvános tesztelését.


Egyelõre személyszállításról szó sincs, sõt az automatikusan navigáló szerkezetben lényegében semmilyen személy nem utazik majd, ugyanis kizárólag különféle küldemények hordozására tervezték. Az apró kerekeken haladó robot mindössze 1150x1150x650 milliméteres dimenziókat foglal el a térbõl és mindössze 120 kilogrammot nyom, így nyilvánvaló, hogy nem sok hely jutna benne egy élõ sofõrnek. Az eszeveszett 4 km/órás csúcssebességre képes járgány bevezetésének lehetõségét természetesen a koronavírus járvány erõsítette meg. Az utóbbi idõben sokszorosára emelkedett a házhoz rendelt ételek és használati cikkek száma, ezzel pedig teljes egészében elkerülhetõ lenne, hogy a csomag átvételéhez emberi érintkezésre legyen szükség. Bár úgy tûnhet, hogy emiatt számos sofõr eshet el a munkalehetõségtõl, azonban a kis gépek nem maradhatnak egy percre sem felügyelet nélkül, ha pedig akadályba ütköznek, azt a központban ülõk távvezérléssel oldhatják meg.


A vállalat szerint önvezetõ konténereik februártól már az utcán, illetve a forgalomban is feltûnhetnek, melyre a januárban lezáruló elõzetes tesztek kiértékelése után kerülhet sor. Amennyiben mindent rendben találnak, elõször a Tokióval határos Kanagava prefektúrában indíthatják õket útjukra, egyelõre még csomagok nélkül. A tesztkörök állítólag december végéig tartanak majd, a beutazott területet pedig egyelõre viszonylag szûk területre, Fudzsiszava városra limitálják. A robotok a prefektúrában található Fujisawa City nevû „okosvárosban” bizonyíthatják hasznosságukat, mely az állam és a magánszektor közös projektje. A 2014-es indulása óta 2000 lakossal rendelkezik, célja pedig egy technológiával megtámogatott életmódközpontú város, melyben fejlõdés folyamatosságát igyekeznek elérni. Itt tehát a legkevésbé sem lesz feltûnõ néhány elektromos minijármû, melybõl nem csak a legújabb okostelefon, de akár egy ebéd is elõkerülhet.


A valós szállítmányozás a tesztüzem második fázisában kezdõdhet meg, mely februárban indul és márciusig tart, ezalatt a helyiek számára szükséges bolti termékeket, illetve élelmiszert visznek majd a környék lakóinak. A közúti teszteléshez rendõrségi engedélyre volt szükség, de a Panasonic amúgy is folyamatosan a szükséges engedélyek és jogi feltételek véglegesítésén dolgozik, a folyamatba pedig bevonták a közösséget is. Ez persze közel sem egy szûk országrészre koncentrált kísérlet, például a Japán Posta tavaly októberben elkezdte az önvezetõ szállító robotok nyilvános közúti próbaüzemét Tokióban.

Források: japantimes.co.jp, granthshala.com, news.panasonic.com, fujisawasst.com

2021. 01. 24

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el õket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelõfelületétét mutatja be
Megvettem az elsõ számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így elsõ számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükrõl. A következõ sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különbözõ gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetõen a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetõséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhetõ el. A BIOS segítségével ellenõrizhetõ, hogy a gép minden összetevõje megfelelõen mûködik-e, mielõtt a Windows rendszer
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk elsõ fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvetõ felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következõkben a feszültségszabályozást végzõ VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetõségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepõen fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják õket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelõen, ha egyáltalán megemlítik õket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik õket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás elõtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetõdõ. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtõl és a tápkábelektõl a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák,
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevõk nem feltétlenül a legfontosabb összetevõk. Minõségi tápegység nélkül gépünk egy instabil idõzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelõ alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következõkben az alaplap általános mûködését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különbözõ árkategóriákra is, amelyek különbözõ minõséget és lehetõségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetõvé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzõen számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közve
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.