Az elsõ Intel Arc GPU ezúttal egy három esztendõs Turing GPU ellen, a GTX 1650 mobil változata ellen kapott ki
Megérkezett hát az elsõ Intel GPU, de az elsõ tesztek szerint még az Nvidia GeForce GTX 1650-esével szemben sem tudott helytállni. A Benchmark Lab néven mûködõ YouTube-csatorna nemrég tíz játék bevetésével tesztelte az Intel Arc Alchemist A370M chipet, mely sajnos nem tudta tartani a lépést a zöld csapat 2019-es mobil ajánlatával.
A Benchmark Lab adatai szerint az új Intel Arc Alchemist A370M GPU lényegesen kevesebb képkockát tudott kipumpálni magából, mint a tesztben ellene harcba küldött GeForce GTX 1650. Összehasonlításképpen, körülbelül 15-20%-os teljesítménykülönbség mutatkozik olyan játékokban, mint a The Witcher 3, a Microsoft Flight Simulator, vagy akár a Red Dead Redemption 2. A lemaradás szerencsére nem feltétlenül jelent játszhatatlanságot, ugyanakkor sok esetben pont a hiányzó képkockákon múlt a másodpercenkénti 60 képkocka teljesítése, fõleg az olyan nagyétvágyú alkotások esetében, mint a Flight Simulator, vagy a Red Dead Redemption második része. A kövér fps értékek elmaradása persze csak az Intel problémájának egyik részét képezi, mivel a mobilchip megjelenéséhez mellékelt tájékoztatóban glitchelésrõl és összeomlásról szóló figyelmeztetéseket olvashatunk. A játékélményt ténylegesen romboló jelenségekkel a felhasználók a Call of Duty: Black Ops Cold War, a Forza Horizon 5, a FIFA 22 és további más, ismertebb játékok futtatása közben találkozhatnak.
Az Arc Alchemist Intel GPU-k elsõ kézzel fogható képviselõje az új Samsung Galaxy Book 2 Pro notebook belsejében debütál, ami alapvetõen egy izgalmas dolog lenne, de valójában csak még inkább elkeserítheti a játékosokat. Elméletileg egy 12. generációs, Intel Core i7-12700H Alder Lake processzornak elõnyt kellene kellene adnia egy AMD Ryzen 5 5600H CPU-val párosított GTX 1650-hez képest. Ezzel ellentétben mégis inkább tûnik úgy, hogy még az egyik legjobb laptopos gamer CPU sem képes az A370M-et az Nvidia, illetve a 2019-ben kiadott GTX 1650 Mobile szintjére emelni, mely már a maga idejében is a Turing széria vérszegényebb szereplõihez tartozott. Azt azonban szintén érdemes lehet megjegyezni, hogy az Intel Arc A370M specifikációk tekintetében sem igazán ér fel az Nvidia GTX 1650-hez. Elõször is az utóbbi kétszer nagyobb memóriabusszal – 64 helyett 128 bites – dolgozhat, továbbá az Nvidia-nak a gyorsabb órajelek is elõnyt biztosítanak. Az is igaz, hogy bár a GTX esetében alkalmazott 12 nanométeres gyártástechnológiát, az Intel és a TSMC együttmûködése elvárható módon meghaladta, ám ez önmagában még kevés az üdvösséghez. A két rivális lapka egyaránt legfeljebb 50 wattos TDP-kerettel gazdálkodhat, bár az Intel esetében ez inkább csak 35W, és ajnos azt is figyelembe kell venni, hogy míg az Intel a tranzisztorszám tekintetében is jobb számokkal villoghat az adatlapokon, azok együttes teljesítménye egyelõre nem tûnik elegendõnek.
A kék csapat új terméke láthatóan az Intel számára is túlságosan korai eresztés még, hiszen az olyan játékmegváltó funkciók, mint az Intel XeSS AI upscaling, avagy felskálázó technológia csak nyáron érkeznek meg, és az is biztos, hogy a meghajtóprogramok és játékoptimalizáció terén is bõven van még min dolgozniuk. Könnyû tehát elkeseredni az új Intel GPU-k teljesítménybeli furcsaságai miatt, de a vállalat valószínûleg keményen dolgozik a korai problémák megoldásán. Még van néhány hónapunk a "limitált kiadású", játékos PC-kbe szánt Arc Alchemist grafikus kártya megjelenéséig is, így azért marad némi hasznosan felhasználható idõtartalékuk az illesztõprogramok optimalizálására. Bár a számokban mérhetõ, viszonylag látványos különbségek ismeretében csodát talán nem érdemes várni, legalábbis ettõl a kis Arc 3-es mobil GPU-tól biztosan nem, melyet egy több, mint 3 éves, belépõ szintû Turing GPU is képes volt egészen jelentõs mértékben maga mögé utasítani. Persze ne legyen igazunk, de 10-20 extra fps nem biztos, hogy benne van a pakliban.
Mindezek mellett a következõ generációs Nvidia RTX 4000-es széria már a láthatáron van, így ha a valahogy az Intel is a legjobb grafikus kártyák közé akar kerülni, akkor több szempontból is fel kell zárkóznia a veterán VGA-gyártókhoz.