Elon Musk újabb víziója, melyben megelõzné vetélytársait a sci-fi-be illõ jövõképek megteremtésében
Ûrutazás, mesterséges intelligencia, önmûködõ autók, Neuralink és még megannyi tudományos projekt, melyhez mind Elon Musk neve fûzõdik. Bár a nyughatatlan feltaláló és milliárdos cégvezetõ hajlamos erõsen túlzó állításokat tenni, az tény, hogy számos nagyszabású projektje megszületett és jelenleg is folyamatos fejlõdés alatt áll, még ha nem is egészen úgy haladnak, ahogyan a cégvezér eredetileg lefestette õket. A napokban azonban egy újabb adag Tesla fejlesztésbõl kaphattunk ízelítõt, köztük a sokak rémálmát megtestesítõ emberszabású robotokból, melyek Musk álmában hamarosan az utcáinkat járják és az otthonainkban dolgoznak majd.
A csütörtökön lezajlott esemény az úgynevezett AI Day, melynek elsõszámú célja, hogy az izgalmasnak tûnõ és hangzatos projektekhez friss és ropogós munkaerõt verbuváljanak. A „mérnököktõl mérnököknek” típusú esemény persze bõven szolgál olyasmivel, mely akár az átlagember számára is érdekes lehet, mivel végeredményében ezen projektek többsége a konzumer piacra készül, vagy utat talál oda valamilyen formában. Többek között szó esett a saját fejlesztésû, AI rendszerekhez és leginkább a Dojo szuperszámítógéphez tervezett D1 chipjükrõl, mely 7 nm-es eljárással készül, és persze a rengeteget ígérgetett, ám még mindig megvalósításra váró teljes önvezetésrõl. Az utóbbi tömeges térhódítását Musk nagyjából egy évvel ezelõttre ígérte, mindenesetre az utakon tényleg egyre több a Tesla, a balesetek többsége pedig továbbra is az élõ és lélegzõ sofõrök hibájából történik. Nos, ezen változtathat legújabb bejelentésük tárgya, mely nem más, mint egy két lábon járó, humanoid felépítésû robot, mely idõvel akár az autóvezetésben is segíthet, még akkor is, ha otthonunk elõtt valami ócska, mesterséges intelligenciát nélkülözõ járgány áll.
Az önálló tájékozódás, a vezetéstámogatás és az ezek mögött álló technológia szinte üvölt azért, hogy a sci-fi jövõképek megvalósításából sportot ûzõ Elon Musk egy négykerekûbõl valami kétlábúba ültesse át õket. Talán még az sem teljesen elrugaszkodott gondolat, hogy az eredeti ötlet valójában ez volt, csak az elektromos autók kezdetben sokkal életképesebb üzletnek bizonyultak. A bejelentést szokás szerint prezentáció is kísérte, ugyanis a színpadon felbukkant egy futurisztikusnak szánt robotszabású statiszta, mely felvezette azt, ami egyelõre még a valóságban nem létezik, mindenesetre Musk szerint ez is csak idõ kérdése. Ahogy azt kifejtette, az autóik is szinte értelemmel felvértezett robotoknak tekinthetõk, miért ne kezdhetnének hát bele olyan robotok megalkotásába, amire az ember valóban gondol, amikor meghalja ezt a kifejezést. A Tesla Bot fedõneve is kellõen beszédes, hiszen az Optimus hallatán ma is tömegek gondolnak elsõként az autóból robottá formálódó harcos gépre, mely társaival együtt felesküdött az emberek megsegítésére.
A Tesla-féle emberszabású gépezet alkalmassági köre persze ennél jóval visszafogottabbnak ígérkezik, mindenesetre akárhogy is szépítjük, a projekt valójában robotikus szolgákat takar, melyeknek az emberek által méltatlannak talált feladatok és tevékenységek kiszervezhetõk. Ilyen lenne a takarítás, bevásárlás, vagy valamilyen egyszerûbb kerti munka végrehajtása, például a fûnyíró tologatása, persze vigyázva, hogy Cirmi cica és Lefety Lóránt a jó öleb távol maradjanak a forgókésektõl. "Természetesen arra hivatott, hogy barátságos legyen és navigáljon az embereknek épített világban" – igyekezett a szokásos világvége sablonok elébe menni. "Úgy állítjuk be, hogy mechanikai és fizikai szinten el tudj futni elõle, és nagy valószínûséggel le is gyõzd" – fektette le az alapvetõ, vagyis az emberek biztonságát érintõ részleteket. Mindez az elõvigyázatosság és ártalmatlanság egy 180 cm magasságú, 125 kilogrammos gépalakban ölt majd testet, mely egyedül akár 150 kilogramm megemelésére lesz alkalmas, kocogási képessége pedig megáll majd 8 km/h-nál, ami azért nem úgy hangzik, mintha egy váratlan meghibásodás esetén ne okozhatna valamilyen sérülést organikus felépítésû gazdáinak.
Optimus sötét és kifejezéstelen ábrázata amúgy valójában egy nagy kijelzõ lesz, melyre bõven elférnek a legszükségesebb információk, vagy akár az érzelmeket mímelõ animált minták, de attól is erõsen tartunk, hogy érintõkijelzõvel lesz dolgunk, melyhez az arcokat taperoló embereket kifigurázó mémek valószínûleg már kilövésre készen állnak. Persze, ahogy errõl már szó volt, ezzel még leginkább az ötlet fázisában járnak és a honlap tanúsága szerint szeretettel várják azokat a lelkes mérnököket, akik szeretnének részt vállalni az emberiség kipusz… vagyis az általános kényelmünk fokozásában, hiszen a monoton házimunka nap mint nap tömegektõl rabolja el a tanulásra és önfejlesztésre alkalmas szabadidõt. Kíváncsian várjuk, hogy Asimov, A.C. Clarke, illetve Philip K. Dick sci-fi szerzõk víziói, vagy a Terminátorból ismert jövõkép elsõ képkockái szabad utat kaphatnak-e a megvalósulás felé, esetleg az Optimus is azon Tesla-projektek sorsára jut majd, melyek végül nem érhették meg a sikert.
A robotkutyák úgy tûnik útnak indultak, a Tesla és Elon Musk azonban nem az a követõ típus, jobban szeretnek inkább utat mutatni, de legalábbis a saját útjukon járni, így több mint valószínû, hogy mire az elsõ prototípus napvilágot lát, átesnek az olyan kellemetlenségeken, mint például az önvezetõ rendszerükhöz köthetõ halálos balesetek miatt jelenleg is zajló vizsgálatok, és valószínûleg az Autopilot hatékonysága is alaposan szintet lép majd, hogy humanoid alakban végre igazán elkápráztassa az érdeklõdõket.
Nem, ne gondoljunk Neuralinken keresztül távirányítással levezényelt robotpankrációra, az sajnos még túl korai.