Támad a robot "jak", legalábbis így hivatkoznak az új négylábú óriásrobotra, melyet nehéz terepre szánnak
Kína azt állítja, hogy megépítette a "világ legnagyobb négylábú bionikus robotját", egy gigantikus "mechanikus jakot", amely több mint 350 fontot, vagyis 160 kilogrammot képes cipelni 6.2 km/órás csúcssebességgel, az állami Global Times jelentése szerint. A cél a távoli területeken állomásozó katonák felszerelésének szállítása.
A robottechnológia újabb állomásairól rendszeresen érkeznek friss beszámolók, melyek a precíz koreográfiát tökéletesen megtartó "robot balett" táncelõadásoktól az ipari, és egy ideje akár magánfelhasználásra szánt modellek különbözõ változatait mutatják be. A People's Daily által megosztott, szintén a kínai kormányhoz köthetõ klipben a behemót méretû négylábú egy üres úton sétálgat. Bár maga a feltöltés meglepõen gyenge képminõségû, az azért elég tisztán látható, ahogy a gép sivatag poros emelkedõin halad, ami lenyûgözõ mechanikai teljesítmény, de az nem egyértelmû, hogy mennyire friss felvételrõl van szó. A várakozások alapján egy napon hatalmas hasznot hozhat az emberek számára csak nehezen, a hagyományos jármûvek számára pedig teljesen megközelíthetetlen területeken, sõt, nehéz nem elképzelni, hogy idõvel akár fegyverként is könnyedén bevethetõ lehet.
Azt is mondhatnánk, hogy ez a négylábú gépezetek felemelkedésének korszaka. A dizájn minden bizonnyal eléggé ismerõs lehet, ha már láttunk akár csak egyetlen felvételt is a Boston Dynamics, vagy az övékhez hasonló, egyéb gyártóktól számrazó modellekrõl. A kínaiak terepjáró robotja tehát feltûnõ hasonlóságot mutat a Boston Dynamics DARPA által finanszírozott négylábú "AlphaDog" robotjával, amelyet még 2012-ben mutattak be elõször a nagyközönségnek. A vállalat egy másik, "BigDog" nevû tervezete 2005-bõl származik, és 340 kilót volt képes 4 mérföld/órás sebességgel cipelni, mely nagyjából megegyezik az új óriás "jak" haladási sebességével, mely teherbíró képességének ismeretében egészen ügyes teljesítmény.
A kínaiak új robotja képes elõre, hátra és átlósan is mozogni. Az állami média szerint még "száguldani és ugrani" is tud, melyekbõl elõbbi talán túlzás, utóbbit pedig nem biztos, hogy a hátán 160 kilónyi felszereléssel együtt is maradéktalanul képes teljesíteni. Az ország hadserege nyilvánvalóan azt tervezi, hogy olyan anyagokat, például lõszert és élelmiszert szállít át vele hegyvidéki területeken vagy sivatagokban, ahol a hagyományos jármûvek már elég nehezen boldogulnak a terepviszonyokkal. Ami még aggasztóbb, hogy a jelentés szerint a robotot felderítõ küldetésekben is lehetne fegyverként használni – így nagyjából egy drón kevésbé agilis megfelelõjeként is tekinthetünk rá, csak ez éppen egy "talajdrón". Kína emellett kifejlesztett egy sokkal kompaktabb, kutya méretû négylábút is, amelyet Geda néven emlegetnek, és amely szintén segíthet a katonáknak az ellátmányok cipelésében, a távolabbi területeken. A szokásos forgatókönyv juthat eszünkbe, mikor a hadsereg által, vagy számukra kifejlesztett újdonságok utat találnak a hétköznapi emberek életébe is, bár a kereskedelmi forgalomban is elérhetõ "robotkutyák" azért még aligha számítanak filléres slágerterméknek, vagy egy átlagos családi otthon alapkellékének.
Ha a harctérrõl van szó, Kína legújabb négylábú robotjainak arzenálja bizonyítja az ország legújabb technológiai fejlesztéseit, és egy olyan rendkívül gyorsan növekvõ iparágét, amely örökre megváltoztathatja a harcok arculatát.