Két visszafogottabb notebook kártyával kezdõdhet meg az Intel Arc Alchemist videokártyák hódító útja
Az Intel belépése a GPU-piacra nagy lelkesedést váltott ki a PC-s felhasználókból, az vállalat pedig igyekszik is demonstrálni, hogy milyen komolyak a szándékaik, elég csak a konkurenciától elcsábított szakemberekre gondolni. Az Intel végre enyhített egy keveset a várakozás feszültségén, hiszen 2022. március 30-án bemutatta az A350M és az A370M modelleket.
Mivel ezek egyelõre csak laptop GPU-k, nem lehet õket külön-külön megvásárolni, viszont már most betekintést engednek abba, hogy nagyjából mire számíthatunk majd az asztali változatoktól. Az Intel szerint az A350M a könnyûséget és a vékonyságot elõtérbe helyezõ laptopok számára készült, míg az A370M jobban koncentrál a játékteljesítményre. Az erõsebb Arc 5 és Arc 7 GPU-k még az év folyamán megjelennek olyan gyártók laptopjaiban, mint az Acer, az Asus, a Dell, a HP és mások, 300 ezer forint körül kezdõdõ árakkal. Egyelõre nem világos, hogy az Arc A-sorozatú kártyák lesznek-e az egyetlen Arc laptop GPU-k a belátható jövõben, vagy a késõbbiekben más sorozatú Arc mobil GPU-kra is számíthatunk.
Az Arc 3 GPU-k (azaz az A350M és az A370M) az Intel Arc termékcsaládjának leginkább visszafogott teljesítményû darabjai, de ennek ellenére úgy tervezték õket, hogy másodpercenként 60-90 képkocka sebességû 1080p-s játékra legyenek képesek. Bár a 1080p sok PC-s játékrajongó számára már nem hangzik olyan nagy dolognak, az ígért képkockasebesség teljesítése egy laptop esetében mégis lenyûgözõ lehet. Az A350M és az A370M egyaránt 4 GB DDR6 RAM-mal rendelkezik, az elõbbi 6 Xe magot és 6 raytracing egységet tartalmaz, az utóbbi pedig mindkettõbõl 8-at. Ezek az "Xe magok" igazából alapszintû játékra és tartalomkészítésre optimalizált számítási egységek. Az Intel szerint az A350M 25 és 35 watt közötti teljesítményt vesz fel, a grafikus órajel pedig 1150 MHz. Az A370M a 8 XE és 8 RT magnak köszönhetõen 35-50 wattos fogyasztással rendelkezik. Az A350M-hez hasonlóan ez a GPU is 1150 MHz-es grafikus órajelet és 4 GB VRAM-ot tartalmaz.
Az Intel kiadott egy grafikont is, amely bemutatja, hogyan teljesítenek a különbözõ játékok, mikor az Arc GPU-kon futnak. Az olyan címek, mint a Doom Eternal, a Destiny 2 és a The Witcher 3 éppen csak 60 képkocka/másodperc alatt futottak, bár egyelõre nem világos, hogy milyen specifikációjú rendszerrel és milyen részletes megjelenítési beállításokkal állították elõ ezeket a számokat. Mindezek ellenére, ha az A350M és az A370M ilyen szép teljesítményre képes, akkor csak elképzelni tudjuk, hogy az Arc 5 és az Arc 7 GPU-k mit fognak nyújtani, nem is beszélve az egyértelmûen izmosabb asztali kártyákról. Az Arc laptop GPU-k versenyképes funkciókészlettel rendelkeznek, mivel a DirectX 12 Ultimate és a hardveresen gyorsított raytracing támogatására is felkészítették õket. Az Intel új Deep Link technológiájának köszönhetõen az Arc GPU-k olyan speciális funkciókkal is rendelkeznek majd, amelyek segítségével különösen jól mûködnek együtt a vállalat 12. generációs Alder Lake CPU-jaival. Ennek köszönhetõen a GPU-knak jobb teljesítményt kell nyújtaniuk az olyan számításigényes alkalmazásokban, mint az Adobe Photoshop, a Handbrake és az XSplit, ha 12. generációs Intel Core processzorral együtt használják õket.
Ezek a GPU-k támogatják az Intel XeSS AI-alapú szuper-mintavételezési technológiáját is, amely az Arc GPU-kban lévõ speciális Matrix Extensions (XMX) AI-motorok erejét használja ki, hogy algoritmikusan javítsa a játékok felbontását futás közben, a teljesítmény befolyásolása nélkül. Ha ez mûködik, akkor olyan hasonló technológiákkal vetekedhet, mint az Nvidia DLSS és az AMD FidelityFX Super Resolution. Elméletileg a XeSS-t futtathatod egy olyan Nvidia GPU-n is, amely túl régi az Nvidia saját DLSS megoldásának támogatásához, és az Intel technológiájával jobb teljesítményt préselhetsz ki belõle, anélkül, hogy szükség lenne egy Arc GPU-ra. Azonban figyelembe kell venni, hogy az XeSS várhatóan csak 2022 nyarán jelenik meg, és akkor sem fogja minden játék támogatni. Úgy tûnik azonban, hogy az Intel együttmûködik a játékfejlesztõkkel annak érdekében, hogy minél több játék támogassa a XeSS-t, sõt, még a Death Stranding Director's Cut PC-s verziójában is volt egy "exkluzív integráció", amit még a CES 2022-en szellõztettek meg. Természetesen a XeSS-nek egy Arc GPU-n kell a legjobban mûködnie, mert azok rendelkeznek egy Xe médiamotorral is, amely képes hardveresen gyorsított AV1 (nyílt forráskódú médiakodek) kódolásra, amihez hasonlót jelenleg egyetlen más GPU sem tud a piacon.
Sajnos továbbra sem sok részletet tudunk arról, hogy mit várhatunk az Intel asztali PC-kbe szánt Arc GPU-itól. Jelenleg nagyjából annyit, hogy az Intel már 2022 nyarán piacra dobná az elsõ asztali Arc GPU-kat, és az elsõ Arc 3 laptop GPU-kat bemutató promóciós videójának végén a vállalat mellékelt egy kedvcsináló képet egy teljes méretû Arc asztali GPU-ról. Az biztos, hogy akkorának tûnik, mint egy Nvidia GeForce RTX 3060, de vajon lesz akkora a teljesítménye is? A hardveralapú raytracing, a DirectX 12 Ultimate és az új XeSS upscaling technológia támogatásával az Intel legújabb grafikus kártyái úgy tûnik, hogy igyekeznek besorolni a konkurencia mellé, hiszen az AMD is próbál felmutatni ahhoz hasonló ajánlatokat, melyek az Nvidia termékeit vonzóbbá tehetik. Egyelõre nem tudni biztosan, hogy az új Arc GPU-k jellemzõi és magszámuk hogyan viszonyulnak az Nvidia és az AMD konkurens laptop GPU-jaihoz, amíg nem készült elegendõ összehasonlító teszt.
Az eddigiek alapján azonban úgy tûnik, hogy az Intel idén komoly versenytársat hoz a GPU-piacra. Alig várjuk, hogy az elsõ Arc asztali GPU-k idei megjelenését, nem beszélve az árazásról, melyek a valós teljesítmény ismeretében eldönthetik a széria népszerûségét.