2018. 11. 22

Nvidia csúcstalálkozó - RTX2080/2070 és GTX1080Ti/1080/1070Ti összehasonlítás

Nvidia RTX és GTX csúcstalálkozó – 5 videokártya tesztje


Ahogy sûrûsödnek a hideg napok, úgy gyarapodni kezdtek webshopunkban az Nvidia legújabb csúcskártyái is, így természetesen nekiláttunk a kötelezõ teszteknek. Öt videokártyát hajtottunk ki az Nvidia istállójából, élükön a favorit RTX 2080-al. A nagy teljesítményhez nagy igénybevétel is társul, így a nemrégiben bemutatott AOC AGON AGON 271QX 2560x1440-es WQHD felbontású kijelzõjét használtuk és nagyvonalúan elhagytuk a Full HD-s teszteket. Mindenhol a lehetõség szerinti maximum beállításokat használtuk, és a szokásos módon lekapcsoltuk a VSync és Motion Blur opciókat, ahogy azt a legtöbb játékos teszi. Jöjjenek hát a kártyák erejük szerint csökkenõ sorrendben.

Webshopunk második legkedvezõbb árú RTX 2080-as kártyája a MANLI RTX2080 8GB GDDR6 GALLARDO nyitja a sort, mely egy 3 ventilátoros hûtéssel szerelt változat. A hûtõ az 1515 MHz-es alap és az 1800 MHz-es emelt órajelen üzemelõ GPU-t hivatott meghajtani, a gyártó maximum 88°-os melegedést ígér. A Turing architektúra mellé már 256 bit-es GDDR6-os memória jár, a 8GB 1750MHz-en üzemel. Három Display Port és egy HDMI port szolgálja a megjelenítõket, az USB Type-C csatlakozó pedig a VR eszközöket támogatja. A kártya méretei 31.4 x 12.8 x 4.4 cm. Az energiát 8+6 tûs csatlakozókon kéri, maximális fogyasztása 215 W.

Nem apró, ahogy az elvárható


Párja az ASUS RTX2070 8GB GDDR6 TURBO-RTX2070-8G, mely szintén a második legjobb áron elérhetõ modell. A hûtésre egy referencia megoldást választott az Asus. Vannak népszerûbb vagy látványosabb változatok, de amellett hogy formavilága az egyszerûséget tartja szem elõtt, a hõt a hátlapon keresztül a gépházon kívülre fújja. Míg a fedélzeti memória értékei egyeznek a 2080-al, a grafikus mag órajele itt 1410 MHz-rõl 1650 MHz-ig emelhetõ. A hátlapon eggyel kevesebb Display Port csatlakozót találunk, a szintén 6+8 tûs csatlakozókkal pedig maximum 175 W fogyasztásra számíthatunk. Méretei 26.8 x 11.3 x 4 cm.

Itt õ eszi a legkevesebbet


A GTX széria felsõ ágát két 1080-as képviseli. A sorban a következõ a Ti, egész pontosan egy ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING. Az Asus ROG sorozata a gamerek számára készül, mely magával hozza az RGB megvilágítást, a minõségi hûtést és az általánosan stabil tuningpotenciált. A GPU órajele 1594 MHz-rõl indul és 1708 MHz-es Boost módig skálázható. A 352 bites, 1376 MHz-es GDDR5 memóriából, tekintélyes 11 GB áll rendelkezésünkre. A csatlakozók száma bõséges, 2db Display Port, 2db HDMI és egy DVI-D is elérhetõ. Méretei 29.8 x 13.4 x 5.25 cm. Tápegységünket két 8 pin-es csatlakozón köthetjük a kártyára, fogyasztása nagyjából 250 W.

11 GB memória és tuningtûrõ kialakítás


A PALIT GTX1080 8GB GDDR5 DUAL OC gyárilag tuningolt változat, 0 decibeles hûtési megoldással. Komolyabb terhelés nélkül a két ventilátor mozdulatlan marad és passzív módban is 50° a maximum hõérték. A GPU az emelt órajeleknek köszönhetõen 1620 MHz-rõl indul, a Boost érték pedig 1759 MHz. A memória 8 GB GDDR5, 256 bit-es adatsínnel, effektív órajele 10 GHz. A tápellátáshoz megelégszik egy 8 tûs csatlakozóval, fogyasztása maximum 200 W lehet. Hátul 3 db Display Portot is találunk, egy HDMI és egy DVI-D kíséretében. Méretei 25.2 x 11.2 x 3.9 cm.

Zajtalanul is túlteljesít


A sort egy ZOTAC GTX1070 TI 8GB DDR5 AMP EXTREME zárja, mely egy igen izgalmas darab. A szemünk egybõl megakad az Ice Storm névre keresztelt hûtõrendszeren, melynek három darab 9 cm-es ventilátora egyedi tervezésû és masszív hûtési potenciált nyújt. Az AMP széria ismert a kellemes gyári tuninggal érkezõ kártyákról, jelen esetben a grafikus chip 1607 MHz-es alap értéket egyenesen 1683 MHz-es Boost módba kapcsolhatjuk. A fedélzeti memória a PALIT 1080-as kártyájához hasonló, az effektív órajel viszont 8 GHz. Méretei 31 x 12 x 5.6 cm. A kártya masszív darab, és 2db 8 tûs tápcsatalakozó található rajta, cserébe a komoly tuning lehetõségeket rejt, hatékony hûtéssel, 180 W fogyasztás mellett. Egy vagy több megjelenítõnkhöz három Display Port, egy HDMI és egy DVI-D áll rendelkezésünkre.


Izgalmas kialakítás, masszív borítás, egyedi hûtés


A kártyák egyaránt kihasználják alaplapunkon a PCI-E x16 3.0-ás csatoló felületet, DirectX 12 és OpenGL 4.5 támogatással rendelkeznek.


A grafikus kártyákat az Intel nyolcadik generációs, tuning mentes processzora, egy i7 8700 támogatta a komoly terhelést nyújtó játékok meghajtásában. A hat mag egyenként 3.2 GHz-es alap és 4.6 GHz turbo frekvencián üzemel 65 W fogyasztás mellett, az alaplapon 1151-es foglalatba illeszthetõ. A rendszer stabilitásért az ASUS játékosoknak szánt ROG STRIX Z370-F GAMING alaplapja felelt és állta a sarat, a stabil feszültséget egy minõségi BE QUIET! 750W DARK POWER PRO 11 szolgáltatta.

Egy kis apróság...

A kártyák illetve a processzor a fent is olvasható gyári alapértékeken dolgoztak, viszont a játékok beállításait az utolsó értékig a maximumra állítottuk, nem kímélve egyik alanyunkat sem. Az eredmények ismertetése elõtt viszont ki kell térnünk egy hibajelenségre, mely a Battlefield V-höz, de sokkal inkább az Origin alkalmazáshoz köthetõ. Az Origin az Electronic Arts saját alkalmazása, itt érhetõk el és tölthetõk le az általuk kiadott játékok. Az jóval kiforrottabb Steam-hez képest az Origin sajnos kevésbé teljesít jól, kevesebb funkciót kínál és nem mentes a hibáktól sem. A Battlefield V megvásárlását követõ órákban futottak le az RTX 2080 és 2070 kártyák tesztjei, itt még nem is volt semmi gond. Ám másnap, amint a következõ kártyára került a sor, a játék indításakor hibaüzenet fogadott. Eszerint túl sok eszközön indítottuk el az alkalmazást rövid idõn belül és arra kér, hogy próbáljuk meg késõbb. Az Origin rendszerét valószínûleg megzavarta a kártyák cserélõdése, illetve az, hogy más gépen is el akartuk indítani a játékot, hogy lássuk mire képes más hardveres környezetben.

A friss játékok megjelenését gyakran követik kezdeti hibák, amiket a fejlesztõk gyakran hónapokon keresztül próbálnak orvosolni (már ha próbálnak). Rákerestünk a tapasztalt jelenségre, és bár találtunk néhány panaszt más felhasználóktól, a hiba még túl friss és ritka, így a teszt ideje alatt nem sikerült a végére járnunk.
A folytatásához így nélkülöznünk kellett az EA második világháborús lövöldéjét, ezért szíves elnézéseteket kérjük.

A játékok

A többi játékkal szerencsére nem volt fennakadás. A VGA-k képességeinek vizsgálatához kipróbáltuk a Shadow of The Tomb Raider-t, a sorozat harmadik és legújabb epizódját, mely híres komoly hardverigényérõl. Az Assassin's Creed Odyssey az antik görög világba kalauzol minket, hatalmas és hangulatos nyílt világa szintén meg tudja izzasztani számítógépünket. Itt van még a töretlen népszerûségnek örvendõ GTA V, ami maximális beállításokon továbbra is kihívást nyújt az erõs rendszerek számára is.

Valami nem stimmel ezekkel a madarakkalBattlefield V

Néha igazán takaríthatnák a medencét

Shadow of the Tomb Raider

Ha iszom, fura helyeken ébredekAssassin"s Creed Odyssey

A lopott kocsit nem félti úgy az ember

Grand Theft Auto V

Teszteredmények


Nvidia a csatamezõn

A Battlefield V alatt duruzsoló Frostbite Engine már bizonyította képességeit, többek között a Star Wars Battlefront új szériája és a Battlefield 1 alatt is. Magas beállítások mellett fantasztikus az összhatás, nincs ez másként a Battlefield V esetében sem. A környezet megjelenítése, a vakító fények, az idõjárási effektek, a sûrû por és füst, illetve az épületek rombolhatósága keltette összhatás, eddig nem tapasztalt módon varázsolja elénk a háború kaotikus hangulatát és látványos jeleneteit. A két RTX kártyával együtt mi is tárt karokkal vártuk az elsõ ütközeteket, az elérhetõ DirectX 12 támogatással pedig optimálisak a körülmények az induláshoz.

Az RTX 2080 elõnye átlagban 21 többlet FPS az RTX 2070-el szemben, bár ilyen elvárások mellett még a minimum 77 és 94 sem gyenge, amit persze el is várunk ebben a kategóriában. A számokat tekintve elmondható, hogy még a legsûrûbb online hadszíntéren sem okoz majd gondot a magasabb felbontás vagy az effektekben gazdag megjelenítés. A 144 Hz-es monitorunk kihasználásához azonban fel kell áldoznunk néhány beállítást, ami adhat némi többlet FPS-t az eredményesebb harcokhoz.

A maja romoktól az ógörög szigeteken át, a modern nagyvárosi utcákig 

Lara Croft legújabb kalandjában a Shadow of The Tomb Raider-ben, az õsi maja romoké és az apokalipszisé a fõszerep. A Rise of The Tomb Raider is erõs gépet igényelt, ha elszabadultunk a grafikai beállításokkal, és ez most sincs másként. Bár a grafikai motor nem változott, maximális beállítások mellett nem lehet panaszunk a látványra. Az õsi romok hangulatosabbak mint bármikor, vízben úszó karakterünket figyelve mi is levegõ után kapkodnánk és Lara megjelenítése is még valósághûbbre sikerült. Egy emberekkel zsúfolt piactéren például érezhetõen csökken az FPS, szóval a magas beállítások komoly erõt ígényelnek majd. 

A régésznõ megpróbáltatásait a 1070 Ti vette a legnehezebben, de majdnem mindenhol a várt eredmény született. Megfigyelhetjük, hogy a 1080 Ti rendesen megszorongatja a 2080-at, utóbbi átlagban csak 2 képkockával van beljebb másodpercenként, a maximum értékével viszont 5 ponttal le is marad a Ti mellett. Az átlag értékek esetén csak a két csúcskártya volt képes stabilan 60 FPS felett maradni, a 1070 Ti pedig éppen hogy elérte ezt a számot, a legnagyobb terhelés alatt 34-re is leugrott. A 1080 és a 2070 szinte kéz a kézben jártak, a 2070 átlagban 4, a minimumok terén 5 fps-el járt a 1080 elõtt.

Az Assassin's Creed Odyssey már a tizenegyedik hivatalos epizód a 2007-es elsõ rész óta, ami mellett sajnos érthetõ volt, hogy fáradni kezdett a sorozat. Ám a tavalyi Origins végre kicsit újragondolta a megszokott sémát, az Odyssey pedig az új alapokra építve, kicsit finomít a kipróbált újdonságokon és igyekszik többet, szebbet, jobbat nyújtani. Amit biztosan nem érhet panasz, az a bejárható terület mérete és kidolgozottsága, aminek teljes élvezetéhez kelleni fog a számítási teljesítmény.

Az arányok hasonlóan alakulnak mint a Tomb Raidernél. Az átlag legjobb értékét ezúttal a 1080 Ti produkálta 72 képkockával, a 2 FPS hátrány ezúttal a 2080-é. A 2070 belépett a stabil 60 feletti átlagot hozók sorába, a 1070 Ti pedig már 50 FPS-t szállít. A minimumok tekintetében nagyon hasonló az összkép, ám a 1070 Ti itt valamivel közelebb került a 40-hez.

A Grand Theft Auto V-rõl elmondható, hogy megjelenésekor minden elismerést bezsebelt a játékosok, illetve a sajtó részérõl egyaránt. Hatalmas, tartalommal és részletekkel telezsúfolt játszótere, évekre ellátta a közönséget szórakozással. A végtelen lehetõségeket kínáló online részérõl nem is beszélve, ami a mai napig biztosítja a játék magas eladási számait. Ha valami csoda folytán meg nem jelenik a Red Dead Redemtion 2 PC-re is, a GTA még jó darabig egyeduralkodó maradhat a nyílt világú akciójátékok frontján. A járókelõk számát is a maximumra állítottuk, hogy a program a lehetséges legnagyobb terhelést rója majd a tesztalanyokra.

Itt minden tekintetben a két RTX kártyáé az elõny. Elmondható, hogy egy váratlan esemény, nagyobb robbanás vagy hasonló pillanat, adott esetben akár meg is fordíthatná az 1-2 FPS különbséget mutató eredményt a 2080 és 2070 között. Ismét gondot okozott a bûvös hatvanas érték, csak a 1080 Ti tudott átlagosan 63 FPS-t teljesíteni, a 1080-nak 52, a 1070 Ti-nek 45 képkockát sikerült produkálnia másodpercenként. 30 alá egyik kártya sem ment, az RTX-ek pedig még a leggyengébb pillanatukban is 50 FPS-t gyártottak.

Összességében elmondható, hogy az extrém beállításokra vágyóknak kelleni fog a költséges VGA, és az RTX-ek elõnye valóban sok ponton érezhetõ, a GTX szériát még késõ lenne temetni. Némi kompromisszummal akár egy 1070 is kiszolgálhatja a nagyobb étvágyú játékosok igényeit. A Full HD tesztek ugyan elmaradtak, de ott a kedvezõbb árú megoldásokkal valamivel jobb értékeket is elérhetünk, bár érdemes lehet néhány extrém számításigényû beállításból is visszavenni. Sok esetben az események sodrásában fel sem tûnik a lényegi különbség, a többlet FPS-bõl viszont profitálhatunk.

KD- PCX

2018. 11. 22

Mi a BIOS, a CMOS és hogyan érjük el õket?
Összefoglalónk az alaplapok és egyben a PC-k rejtélyes kezelõfelületétét mutatja be
Megvettem az elsõ számítógépemet, csak a BIOS-szal ne kelljen vacakolnom. Egyáltalán mi az és mit kezdjek vele? Sok felhasználó gondol így elsõ számítógépére, de még sokszor azok is, akik már egy ideje használják és nem most húzták le a fóliát frissen összeszerelt gépükrõl. A következõ sorok arra tesznek kísérletet, hogy bemutassák, mi is az a BIOS, hogyan jutunk oda a különbözõ gyártók alaplapjain, és mit tehetünk, ha egyes beállítások miatt gondokat tapasztalunk.
A BIOS
A BIOS a Basic Input/Output System rövidítése és egy olyan beépített firmware, melyet minden számítógép esetében az alaplapon találunk és alapvetõen a rendszerindításért felel. Egy olyan aprócska szoftver, mely felismeri, diagnosztizálja és kezeli egy számítógép legfontosabb alkatrészeit, tehát a processzort és a RAM-ot, melyek nélkül a gép el sem indulna, illetve a háttértárakat és az USB portokat melyek az operációs rendszer betöltéséhez, illetve a kezeléséhez szükséges eszközöket, perifériákat tartalmazhatják.
Bár a Windows és a Linux számos lehetõséget és módot kínál egyes beállítások elvégzésére, néhány változtatás csak a rendszer BIOS-án keresztül végezhetõ el. A BIOS segítségével ellenõrizhetõ, hogy a gép minden összetevõje megfelelõen mûködik-e, mielõtt a Windows rendszer
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 2. rész
Mi a VRM szerepe egy alaplapon, miben térnek el a lapkészletek, és milyen alaplapok közül választhatunk?
Cikkünk elsõ fejezete az alaplapok szerepét tárgyalta, kitérve az alapvetõ felszereltségre, amelyek tekintetében többé-kevésbé minden lap ugyanazt kínálja. De mik azok a részletek, amelyek nagyobb mértékben is megkülönböztetik ezeket a hardvereket? A következõkben a feszültségszabályozást végzõ VRM, a chipsetek és az igényeink és pénztárcánk szerinti választási lehetõségek következnek.
A VRM
Az alaplapi VRM-ek meglepõen fontos részei minden modern alaplapnak, de gyakran figyelmen kívül hagyják õket a marketing és a kritikák során is, vagy nem magyarázzák el megfelelõen, ha egyáltalán megemlítik õket. Mik azok az alaplapi VRM-ek, miért említik õket együtt a túlhajtással, és milyen kulcsfontosságú specifikációkat kell megérteni ahhoz, hogy megalapozott döntést hozzunk vásárlás elõtt?
A VRM a Voltage Regulator Module (feszültségszabályozó modul) rövidítése, és szerencsére ez a név eléggé magától értetõdõ. Minden alaplapon van egy feszültségszabályozó modul, amelyet a CPU közelében helyeznek el, hogy szabályozza a feszültséget, amely a tápegységtõl és a tápkábelektõl a CPU aljzatához jut. Annak ellenére, hogy a CPU önmagában is elég sok energiát képes fogyasztani, mégis szüksége van arra, hogy ezt az energiát kezeljék és szabályozzák,
Amit az alaplapokról tudni érdemes - 1. rész
Az alaplap egy asztali számítógépben és amit még tudni érdemes
Jól tudjuk, hogy számítógépünk szívét és lelkét a processzor és a videokártya párosa adják, pláne, ha játékra vagy komolyabb grafikai munkára vásárlunk számítógépet. Azt azonban továbbra sem felejthetjük el, hogy a számunkra kiemelten fontos összetevõk nem feltétlenül a legfontosabb összetevõk. Minõségi tápegység nélkül gépünk egy instabil idõzített bomba lehet, és talán még el sem indul, megfelelõ alaplap nélkül pedig ugyan mibe pakolnánk az izmos CPU-t és méregdrága videokártyát? A következõkben az alaplap általános mûködését és funkcióit igyekszünk bemutatni, hogy megértsük, miért fontos egy PC-s felhasználó számára. A cikk folytatásában kitérünk a különbözõ árkategóriákra is, amelyek különbözõ minõséget és lehetõségeket kínálnak a felhasználóknak.
Mi is az alaplap?
Ha valaha is raktunk össze vagy szedtünk már szét számítógépet, akkor láthattuk azt az egyetlen alkatrészt, amely mindent összeköt – az alaplapot. Ahogy a neve is árulkodik róla, egy PC esetén ez lesz az alap, amire építkezni fogunk. Ez az a központi áramköri lap, amely mindazokat az alkatrészeket és csatlakozókat tartalmazza, amelyek lehetõvé teszik, hogy a számítógép minden eleme áramot kapjon és kommunikáljon egymással. Jellemzõen számos beépített funkcióval büszkélkedhetnek, és közve
Értékelések
Az értékeléshez be kell jelentkezned. Belépés
PCX 2006-2024.
Kapcsolat: [email protected]
Cookie / süti kezelés Az oldalon cookie-kat használunk, melynek részleteit itt találod.