A hitetlenkedõk kedvéért csak összedobtak egy valódi robotot, de sokat még nem érdemes várni tõle
Elon Musk többek között arról is híres, hogy nagyívû tervei olykor nem többek hangzatos ötleteknél, melyekbõl a kezdeti érdeklõdés után végül nem születik kézzel fogható termék. Éppen ezért sokan megmosolyogták az Optimus fedõnéven megszellõztetett humanoid robot ígéretét is, ám egy bõ évvel az elsõ bejelentés után ezúttal tényleg egy robot sétált a színpadra, 2027-ben pedig talán már szaladni is fog.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója pénteken bemutatta a vállalat Tesla Botját, az Optimus kódnevû robotot, amely a tavalyi bejelentést követõen ezúttal is az AI Day rendezvény színpadán mutatkozott be. A felvétel tanúsága szerint leginkább csoszogott, integetett a közönségnek és egy kissé visszafogottra sikerült táncot is igyekezett bemutatni. Bár utóbbit látva Travoltának még biztosan nincs félnivalója, ám ez nem biztos, hogy sokáig így is marad. A robot három-öt éven belül ugyanis elérheti a piackész fejlettségi szintet, és Musk szerint nagyjából 20 000 dollárba kerülhet majd. "Az a célunk, hogy a lehetõ leggyorsabban hasznos humanoid robotot készítsünk" – mondta Musk. Végül "emberek millióinak segíthet", de az elsõ felhasználási területek a Tesla autógyáraiban lesznek mondta. Íme tehát egy újabb beteljesítésre váró jövõkép: humanoid robotok önvezetõ autókat gyártanak.
Az Optimus néven billegõ robot talán nem olyan feltûnõ jelenség, mint néhány másik, például a Boston Dynamics parkour-képes Atlasza, de ez az, amit a Tesla kevesebb mint nyolc hónap alatt összerakott. "A robot sokkal többre képes, mint amit megmutattunk. Csak nem akartuk, hogy pofára essen" – viccelõdött Musk a Tesla AI Day 2022 rendezvényen, amely a robotot és a vállalat Full Self-Driving (FSD) nevû autonóm jármûtechnológiáját hivatott bemutatni. Végsõ soron Musk milliós nagyságrendben akar Tesla-robotokat építeni, kihasználva az autóüzletág számára kifejlesztett hardver-, szoftver-, gyártási és ellátási lánc-elõnyöket. A vállalat elõrejelzéseit azonban szokás szerint fogadjuk némi megalapozott kétellyel. A Tesla autógyártóként sikeres volt, és az iparág többi részét az elektromos jármûvek jövõje felé vezette, de útközben sok határidõt elmulasztott, és befektetõk nélkül több projekt sem biztos, hogy ott tartana, ahol.
Az Optimus projekt, bár még korai szakaszban van, a robotika világában a legambiciózusabbak közé tartozik, tekintve, hogy a Tesla reményei szerint a robotok mennyire elterjedtek és ügyesek lehetnek. Azonban az olyan riválisok, mint a Boston Dynamics, évek óta dolgoznak humanoid robotokon, de eddig õk is leginkább csak prototípusokat készítettek. Gyakoribbak a korlátozottabb képességekkel rendelkezõ robotok, mint például a kerekes futárrobotok vagy az Amazon Astro, egy háztartási kamerával felszerelt, kerekeken guruló táblagép. A robotkutyáknak is becézett négylábú gépek már jóval kiforrottabbnak tûnnek, tekintve a stabil mozgást, a meglepõ haladási sebességet, illetve a teherbírást, melyekkel elméletben tényleg alkalmas lehet emberek mellé szegõdött segédnek. A prezentáción elárulták, hogy most elõször engedik közönség elé, pláne anélkül, hogy pórázon tartanák, a tájékozódáshoz pedig a Tesla jármûvekben is alkalmazott technológiák segítik (már amikor nem az elõre beprogramozott koreográfiát teljesíti).
A mesterséges intelligencia technológiája a legjobban szûkre szabott munkakörökben mûködik, de a Tesla autóvezetési technológiájának és a robotoknak a valós világ hatalmas változatosságával kell számolniuk. Az Optimus kezdetben valószínûleg még elszeparált, ipari környezetben fejlõdhet, mivel a vállalat azt tervezi, hogy elõször a Tesla saját gyáraiban használja majd. Musk szerint a robotra váró munkák közé tartozhat az alkatrészek hordozása a gyártósorokon tevékenykedõ hagyományos robotoknak. "Exponenciálisan fog nõni azoknak a helyzeteknek a száma, ahol az Optimus hasznos lehet" – mondta Musk. "Nagyon, nagyon gyorsan". Annyira gyorsan, hogy legkésõbb 2027-ben már örömmel a közönség rendelkezésére bocsátanák, amennyiben nem jelent számukra gondok egy nagyjából 20 ezer dolláros összeg kifizetése, mely a jelenlegi árfolyam mellett alig több, mint 8.5 millió forint.